آموزش مجازی در دوران کرونا سبب توسعه عدالت آموزشی شد

به گزارش وبلاگ تور امنستان، یک استاد دانشگاه تربیت مدرس با توجه به طولانی شدن دوران شیوع کرونا تاکید نمود: در عین حال که آموزش مجازی در دوران کرونا سبب توسعه عدالت آموزشی شد، اما ضروری است هرچه سریع تر زمینه حضور کامل دانشجویان در کلاس های درس فراهم گردد تا تمامی دانشجویان بتوانند به صورت حضوری در کلاس درس حضور داشته باشند.

آموزش مجازی در دوران کرونا سبب توسعه عدالت آموزشی شد

دکتر مختار جلالی جواران، استاد تمام دانشگاه تربیت مدرس تهران در تبادل نظر با وبلاگ تور امنستان درباره آموزش مجازی دانشگاه ها گفت: پاندمی ویروس کرونا شرایطی خاص را در ایران حاکم کرد. ناچار بودیم تا آموزش را مجازی کنیم چرا که تعطیل کردن دانشگاه ها ممکن نیست. اگرچه زیرساخت ها برای آموزش غیرحضوری در تمامی دانشگاه ها در دسترس نبود اما با استفاده از فضای مجازی توانستیم به دانشجویان و دانش آموزان آموزش دهیم.

وی با بیان اینکه برگزاری کلاس های مجازی به نظام آموزش عالی بسیار یاری کرد، شرح داد: در این راه، سامانه های سودمندی شناسایی و به کار گرفته شدند. اگرچه انطباق مراکز آموزشی، مدرسان و دانشجو با فضای آموزش مجازی سخت بود اما در دومین نیمسال تحصیلی آموزش غیرحضوری اوضاع و شرایط رفته رفته بهتر شد.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس خاطر نشان کرد: با اینکه شیوع کرونا یک نقمت برای جامعه بشری بود، اما در بعضی از حوزه ها یک نعمت به شمار میرود. از جمله اینکه استفاده از بستر فضای مجازی و آموزش غیرحضوری در زمان شیوع این بیماری توسعه یافت. این ویروس نانومتری به بشر تلنگری زد تا از خواب غفلت بیدار گردد و به توامندی هایش مغرور نباشد. بشر در زمینه های متعددی مانند هوا و فضا، سلول های بنیادین و نانو به موفقیت های متعددی دست یافته اما یک ویروس نانومتری می تواند چندین میلیون از همنوعان مان را به کام مرگ بکشاند. می توان گفت، آگاهی و دانش بشر بسیار کم است. فراوری واکسن علیه این ویروس که تا حدودی بتواند این بیماری را کنترل کند، زمانبر بود. من از مردم و دانشجویان می خواهم واکسن را تزریق نمایند.

استفاده از ظرفیت آموزش مجازی لازم است

معاون اسبق آموزشی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه آموزش مجازی توانست دو بُعد زمان و مکان را از معنا تهی کند و عدالت آموزشی را بسط دهد، توضیح داد: چندین واحد درسی در طول یک سال تحصیلی ارائه می شوند. این احتمال وجود دارد که یک استاد برجسته در نقطه ای دور افتاده مشغول به تدریس باشد؛ چرا از ظرفیت و پتانسیل حضور چنین افرادی استفاده نکنیم؟ بازهم تاکید می کنم، ویروس کووید 19 با تمامی لطماتی که به بار آورد، استفاده از فضای مجازی در امور مختلف مثل آموزش را افزایش داد که نکته ای سودمند به شمار میرود. دانشجویان سراسر ایران با استفاده از این بستر می توانند از یک استاد ارزشمند برخوردار شوند.

دکتر جلالی جواران توضیح داد: امید است، بشر از این ویروس مرگبار رهایی یابد و زندگی به دوران پیش از کرونا بازگردد. اگر به شرایط زندگی عادی بازگشتیم، نباید آموزش مجازی را به دست فراموشی بسپاریم. در روزگار پیش از کرونا نسبت به آموزش مجازی غافل بودیم؛ بسیاری از اساتید همانند من اعتقادی به این شیوه آموزشی نداشتیم و بر برگزاری کلاس های حضوری پافشاری می کردیم.

معاون سابق دانشگاه علمی کاربردی با اشاره به تجربه کشورهای اسکاندیناوی در زمینه آموزش غیرحضوری گفت: حدود 600 تا 700 هزار دانشجو از شاخ آفریقا تا کشورهای اروپایی در دانشگاه های کشورهای این منطقه به صورت مجازی تحصیل می نمایند. استفاده از ظرفیت آموزش مجازی لازم است ولی افراط و تفریط را باید درنظر گرفت.

آموزش مجازی سبب توسعه عدالت آموزشی شد

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: توسعه آموزشی از ابتدایی تا عالی ترین سطوح و توسعه عدالت اجتماعی از پیامدهای به کارگیری آموزشی مجازی هستند. پیش از بکارگیری آموزش مجازی، ناچار بودیم تا بعضی از دانشجویان را از نقاط مرزی یا دورافتاده به کلاس های درس بکشانیم. بعلاوه با استفاده از بستر آموزش مجازی می توان دانشجویان منطقه ها محروم و دورافتاده را از اساتید شاخص و برجسته بهره مند کرد.

شرایط برگزاری کامل کلاس های حضوری فراهم گردد

عضو شورای انجمن های علمی کشور با بیان اینکه وزارت علوم باید هرچه سریع تر زمینه حضور کامل همه دانشجویان در کلاس های درس فراهم کند تا تمامی دانشجویان بتوانند به صورت حضوری در کلاس درس حضور داشته باشند، توضیح داد: مسائل و محدودیت های شیوع کووید 19 تنها علت برگزار نشدن کامل کلاس های حضوری نیست بلکه دلایلی مثل مسائل مالی و عدم آمادگی دانشگاه ها مانع پذیرش دانشجویان به صورت حضوری می شوند. علاوه بر آموزش حضوری باید از ظرفیت و پتانسیل آموزش بر بستر فضای مجازی به صورت همزمان استفاده کرد.

دکتر جلالی جواران اضافه نمود: می توان شرایطی را ایجاد کرد که امتحان ها بر بستر فضای مجازی به صورت هدفمندتر برگزار شوند. این احتمال وجود دارد که بعضی دانشجویان در امتحان های مجازی تخلف نمایند. تقلب در امتحان ها یک آسیب فرهنگی است؛ باید از نهادینه شدن این موضوع جلوگیری کرد. به طور مثال، پرسش های امتحانی دانشجویان می تواند متفاوت باشد تا از تقلب کردن جلوگیری گردد. دانشجویان باید بدانند اگر درس را فرا نگیرند تمامی مسیرها به روی آنها بسته خواهد شد. آثار و تبعات تقلب دانشجویان کوتاه مدت نیست بلکه در بلند مدت نمایان می گردد. معتقدم، اگر دانشجویان با تقلب و تخلف مقطع تحصیلی را سپری نمایند هیچ ارزشی ندارد. در چنین شرایطی بهتر است آموزش نبینند.

آموزش نباید تعطیل گردد

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به فرایند آموزشی در بسیاری از کشورها گفت: سرعت آموزش کاهش یافت اما تعطیل نشد. بودجه، مشکل اصلی دانشگاه ها برای پذیرش دانشجو است نه پاندمی ویروس کرونا. پروتکل های بهداشتی را می توان در دانشگاه ها الزامی کرد.

بودجه مشکل اصلی دانشگاه ها است نه پاندمی و ابتلا به ویروس کرونا. با الزام می توان پروتکل های بهداشتی را در دانشگاه ها اجرا کرد. آموزش و دانشگاه یک احتیاج اساسی است؛ این مولفه ها نباید تعطیل شوند. آثار کم کاری، سهل انگاری و عدم آموزش صحیح در آینده ای نه چندان دور ظاهر خواهد شد؛ زمانی که یک خلبان، پزشک، مهندس یا معلم به خوبی آموزش ندیده باشند، کشور را در آینده با بحران روبرو می نمایند.

وی با بیان اینکه از پاندمی کرونا می توان به عنوان تجربه ای تلخ اما سودمند یاد کرد، شرح داد: آموزش باید ترکیبی از روش حضوری و غیرحضوری باشد. تبادل اطلاعات، افکار و دانش باید میان مراکز آموزشی وجود داشته باشد.

ارزش دانشجویان نخبه را نمی دانیم

این استاد دانشگاه گفت: نظام آموزش عالی ایران، فراز و فرود داشته و عملکردی سینوسی دارد. گاهی کمیت مورد هدف قرار گرفته یعنی تعداد دانشجویان بدون درنظر گرفتن شرایط، امکانات و کیفیت آموزشی افزایش یافته است. با در نظر گرفتن تمامی شرایط می توان گفت، آموزش در ایران کارنامه خوبی دارد. پرسش هایی مطرح می کنم، کدام یک از محصولات ایرانی در سطح دنیای مشتری دارد؟ آیا صنعت خودروسازی، لوازم خانگی یا الکترونیک ایرانی در دنیا مشتری دارد؟ فقظ محصولات خدادادی، کشاورزی و خروجی دانشگاه ها مشتری دارد. ضعف ساختاری در ایران باعث شده تا از خروجی دانشگاه ها استفاده نگردد. وقتی یک دانشجوی ارشد برجسته برای یک موقعیت دکترا در دانشگاه های خارجی اقدام می نماید، به راحتی پذیرفته می گردد.

وی توضیح داد: دانشجویان ثمره کوشش اساتید دانشگاه ها و معلمان هستند. مسئولان اجرایی باید شرایط برای حضور دانشجویان نخبه را فراهم نمایند. دانشجویان نخبه، رنج بیکاری را چندین سال تحمل می نمایند؛ هنگامی که از شرایط ناامید می شوند، تن به مهاجرت اجباری می دهند. هیچ فرصتی برای آنها وجود ندارد و بر خلاف میل باطنی ناچار می شوند تا کشور را ترک نمایند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه آموزش نسبت به مسائل فرهنگی، مالی و سیاسی عملکرد بهتری داشته، توضیح داد: اگر شایسته سالاری وجود داشته باشد و از برترین ها برای اجرای امور استفاده کنیم، در امور سیاسی، مالی عملکرد بهتری خواهیم داشت. نیروهای شایسته را منزوی می کنیم اما اجرای امور را به کسانی می دهیم که تنها یک مدرک تحصیلی در دست دارند اما شایستگی ندارند.

المپیادی ها، ایران را ترک می نمایند

عضو شورای انجمن های علمی کشور گفت: وسعت جغرافیای، قدمت و ثروت باعث توسعه و پیشرفت کشورها نمی گردد. بعضی کشورهای آفریقایی بسیار وسیع هستند، مصر و عربستان هم به تربیت قدمت و ثروت زیادی دارند. کدام یک از این کشورها پیشرفته هستند؟ کشورهایی که سرمایه انسانی را در کانون توجه خود قرار داده اند و به شایسته سالاری توجه نموده اند توانسته اند پیشرفت نمایند. به طور مثال ژاپن با شایسته سالاری توانسته است پیشرفت بسیاری کند.

وی ادامه داد: بیش از 80 درصد المپیادی ها، ایران را ترک نموده اند. نیروی انسانی، بزرگ ترین سرمایه یک کشور است و باید از آن استفاده گردد. به عنوان یک معلم می گویم، هنگامی که ثمره سال ها کوشش و تدریس اساتید برای همواره ایران را ترک می نمایند، غمگین می شوم. مسئولان اجرایی کشور وظیفه دارند شرایط حضور نخبگان را فراهم نمایند تا از حضور آنها استفاده کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "آموزش مجازی در دوران کرونا سبب توسعه عدالت آموزشی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش مجازی در دوران کرونا سبب توسعه عدالت آموزشی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید