آیا واکسن کرونا با داروهای دیگر تداخل دارد؟

به گزارش وبلاگ تور امنستان، پژوهشگران کمیته اطلاع رسانی و آموزش همگانی کرونا در دانشگاه علوم پزشکی تهران با آنالیز مستندات و شواهد عنوان کردند که افرادی که داروهای خاصی استفاده می نمایند، همچنان می توانند واکسن کووید-19 را دریافت نمایند. احتمال واکنش منفی بین واکسن و هر دارویی بسیار ناچیز است. مصرف دارو علت تأخیر در دریافت واکسن کووید-19 نیست.

آیا واکسن کرونا با داروهای دیگر تداخل دارد؟

به گزارش وبلاگ تور امنستان، با توجه به واکسیناسیون همگانی کووید-19، افراد با شرایط پزشکی خاص نیز باید واکسن کرونا دریافت نمایند. این افراد به علت داشتن بیماری های زمینه ای، داروهای مختص بیماری خود را مصرف می نمایند؛ حال این سوال وجود دارد که آیا واکسن کرونا با داروهای دیگر تداخل دارد؟

اگرچه واکسن ها و داروها گاهی اوقات می توانند بر یکدیگر تأثیر بگذارند، اما این تداخلات معمولاً مسائل بزرگی ایجاد نمی نمایند. افراد اگر از داروهای خاص بیماری خود استفاده می نمایند، همچنان می توانند واکسن کووید-19 را دریافت نمایند.

اگرچه بسیار نادر است، اما بعضی از واکسن هایی که برای بیماری های دیگر استفاده می شوند، می توانند با داروهایی که افراد مصرف می نمایند، تداخل داشته باشند. گاهی اوقات واکسن می تواند باعث گردد که داروها برای مدت کوتاهی متفاوت عمل نمایند و قبلاً معین شده که مصرف بعضی داروهای خاص مانند داروهای ضد التهابی (نظیر Advil ، Motrin و Aleve) می تواند تأثیر واکسن را کاهش دهد.

در حال حاضر دقیقاً معین نیست که آیا واکسن کووید-19 می تواند بر عملکرد داروهای افراد تأثیر بگذارد یا خیر. با این حال، آن چه ما در خصوص نحوه عملکرد آن می دانیم، نشان می دهد که احتمال واکنش منفی بین واکسن و هر دارویی بسیار ناچیز است. به همین علت مصرف داروها علت تأخیر در دریافت واکسن کووید-19 نخواهد بود. بعلاوه در بیشتر مواقع، تغییر کوچکی در سرعت فعال شدن یک دارو تأثیر قابل توجهی بر سلامتی ندارد.

تأثیر داروها بر واکسن ها در واکسیناسیون دوران کودکی بسیار مورد مطالعه قرار گرفته است. به طور خاص، محققان آنالیز نموده اند که آیا دادن داروی کاهش تب مانند استامینوفن به کودک، درست قبل از تزریق، باعث کاهش اثربخشی این تزریق می گردد یا خیر؟ برای این شرایط خاص، محققان دریافتند بچه هایی که قبل از تزریق، استامینوفن مصرف نموده بودند، واکنش ایمنی در خون آن ها نسبت به بچه هایی که استامینوفن مصرف ننموده بودند، کم تر بود. با این حال واکسن ها هنوز به میزان کافی در دنیای واقعی برای محافظت خوب عمل کردند. مانند بیشتر قوانین علم پزشکی، بعضی استثنائات نیز وجود دارد.

یک هشدار وجود دارد که کارشناسان پزشکی در خصوص آن توافق دارند: قبل از تزریق واکسن از مسکن استفاده نکنید؛ مگر این که به وسیله پزشک تجویز شده باشد.

اگر افراد از داروهای سرکوب نماینده سیستم ایمنی برای درمان بیماری خودایمنی استفاده می نمایند یا از شیمی درمانی خاصی برای سرطان استفاده می نمایند، داروی سرکوب نماینده سیستم ایمنی می تواند اثر واکسن را کاهش دهد. همین امر در خصوص افرادی که مبتلا به HIV هستند و از یک یا چند دارو که بر سیستم ایمنی آن ها تأثیر گذارند، استفاده می نمایند نیز صدق می نماید.

داروی ضد صرع مانند کاربامازپین، در تعامل با واکسن های کووید-19 آسیب پذیر است. سایر داروهای ضد صرع مانند اتوسوکسیمید، کلونازپام، فلبامات، تیاگابین و zonisamide بعلاوه ممکن است مستعد واکنش با واکسن های کووید-19 باشند. اگرچه هیچ گزارش قبلی از واکنش دارو و واکسن در این مورد وجود ندارد. با این حال، نگرانی ها از تداخل احتمالی بین واکسن های کووید-19 و داروهای ضد صرع، نباید به عنوان علتی برای اجتناب از واکسیناسیون بیماران مبتلا به صرع یا مؤثر بودن واکسیناسیون کووید-19 تفسیر گردد.

بر اساس اعلام کمیته اطلاع رسانی و آموزش همگانی کرونا در دانشگاه علوم پزشکی تهران که به آنالیز مستندات، شواهد و پاسخ های علمی در خصوص ویروس کرونا می پردازد، راجع به تداخلات دارویی با واکسن کووید-19 شواهد زیادی در دسترس نیست. تجربه بعضی از واکسن هایی که برای بیماری های دیگر استفاده می شوند، نشان داده که ممکن است با بعضی داروها تداخل داشته باشند؛ اما این تداخلات معمولاً مسائل قابل ملاحظه ای ایجاد نمی نمایند.

افراد اگر از داروهای خاص بیماری خود استفاده می نمایند، همچنان می توانند واکسن کووید-19 را دریافت نمایند. احتمال واکنش منفی بین واکسن و هر دارویی بسیار ناچیز است.مصرف دارو علت تأخیر در دریافت واکسن کووید-19 نیست. بیشتر داروهایی که افراد برای شرایط پزشکی خود مصرف می نمایند، تداخلی با واکسن کووید-19 ندارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "آیا واکسن کرونا با داروهای دیگر تداخل دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا واکسن کرونا با داروهای دیگر تداخل دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید