بهای اجاره خانه فضایی بالا رفته است، مسئولان در خواب اند!

به گزارش وبلاگ تور امنستان، وام ودیعه مسکن 1400 دقیقا مطابق سال گذشته پرداخت خواهد شد. این یعنی مستاجران برای دریافت این وام باید حداقل پنج سال در شهر مورد نظر سکونت داشته باشند. این افراد نباید در 15 سال اخیر زمین یا واحد مسکونی به نامشان شده باشد و فرم ج وام های مسکن آن ها سبز باشد. وام ودیعه مسکن به واحد های حداکثر 75 متری در تهران و خانه های حداکثر 90 متری در بقیه شهر ها تعلق می گیرد.

بهای اجاره خانه فضایی بالا رفته است، مسئولان در خواب اند!

به گزارش وبلاگ تور امنستان، وثیقه لازم برای دریافت وام ودیعه مسکن مشخص نیست و سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن می گوید این موضوع بعدا اعلام می گردد. بانک ها عموما به ازای هر 20 میلیون تومان وام یک ضامن می خواهند اگر این موضوع شامل حال وام ودیعه مسکن گردد، ممکن است دریافت وام 70 میلیونی ودیعه مسکن در تهران سه ضامن و 40 میلیونی در کلانشهر ها دو ضامن رسمی لازم داشته باشد. مهلت ثبت نام وام ودیعه مسکن 1400 تا سرانجام شهریور مشخص شده است. بانک ها و موسسات اعتباری طبق مصوبه، موظف هستند حداکثر تا سرانجام آذر ماه این تسهیلات را به متقاضیان پرداخت نمایند.

چرا شرایط بازار اجاره بها نابه سامان است؟

احمدرضا سرحدی کارشناس بازار مسکن در مصاحبه با وبلاگ تور امنستان با اشاره به شروطی که دولت برای پرداخت وام ودیعه مسکن در نظر گرفته، گفت: پرداخت 70 میلیون تومان تسهیلات برای مستاجران در شهر تهران و 40 میلیوت تومان در شهر های عظیم، به علت شرایط کرونا، خالی از لطف نیست و می تواند گره از کار بعضی از مستاجران باز کند، اما به اعتقاد بنده این سیاستی که در پیش گرفته شده در حد مُسَکِن هم محسوب نمی گردد و نمی تواند گره ای از مسائل عظیمی که سر راه مستاجران است باز کند.

وی با تاکید بر اینکه بازار اجاره بها در کشور بسیار آشفته است، گفت: شما در حال حاضر در تهران در یک محله معمولی نمی توانید واحد کوچکی را پیدا کنید که یک میلیون تومان اجاره آن در ماه باشد، در صورتی که سطح عایدی افرادی که مستاجر هستند، ثابت است، اما اجاره بها به صورت فضایی رشد نموده، طبعاً در چنین شرایطی یاری های اینچنینی نمی تواند به کار مستاجران آید.

سرحدی یادآور شد: متاسفانه سیاستگذاری درستی هم از سوی دولت و متولیان بخش مسکن برای بازار اجاره بها انجام نشده و خطا های زیادی در این زمینه اتفاق افتاده، مشکل اجاره بها هیچ زمانی به صورت درستی درک نشده در صورتی که اگر ما به تجربه کشور های پیشرفته نگاه کنیم به خوبی برای حل این مشکل راهکار های مناسبی وجود دارد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در کشور های پیشرفته شرکت های عظیمی وجود دارد که واحد های مسکونی می سازند و تنها آن را برای اجاره در نظر می گیرند، افزود: این واحد ها در مقدار ها و آپشن های مختلف واقع شده است و هر فرد بستگی به احتیاج و سطح عایدی خود می تواند این واحد ها را اجاره کند، با در دست داشتن چنین ابزاری کشور های مختلف بازار مسکن خود را مدیریت می نمایند و جلوی افزایش بیش از حد قیمت ها را می گیرند، اما در کشور ما چنین نظامی نداریم و همزمان هم حتی فکر نشده که به این سمت حرکت کنیم.

سرحدی ریشه به وجود آمدن مسائل در بازار مسکن را از دوره بعد از جنگ نام کرد و گفت: تا قبل از جنگ ساخت خانه با این شدتی که امروز در جریان وجود نداشت، این مسئله روی اصول بود، اما بعد از جنگ و در دوران سازندگی پدیده ای تحت نام بساز و بفروشی پدید آمد، این کار سود زیادی در آن زمان داشت و همین عامل باعث شد بسیاری جذب این کار شوند، چون این واژه بسازبفروشی بار منفی داشت کلمه انبوه ساز را جایگزین آن کردند و گفتند هر شخصی که بالای پنج واحد مسکونی بسازد نامش انبوه ساز است، در در صورتی که این مفهوم هم در کشور ما به غلط جا افتاده است.

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به اینکه بانک ها هم طی دو دهه اخیر رو به ساخت وساز آورده اند، اعلام کرد: کسانی که در امر ساخت و ساز در حال حاضر فعالیت می نمایند تنها به سود فکر می نمایند و هیچ گونه هدفی برای تامین مسکن مورد احتیاج مردم ندارند، شما نگاه کنید در همین تهران بیشتر ساختمان هایی که ساخته می شوند در شمال مرکز است و در جنوب شهر و در بافت های فرسوده هیچگونه فعالیتی انجام نمی گردد، با توجه به چنین شرایط هر روز بر تعداد مستاجران افزوده می گردد اگر ساخت وساز ها از آمایش درستی برخوردار بود، ما نباید چنین شرایطی را شاهد بودیم.

وی اعلام کرد: در حال حاضر بساز بفروش ها به جان کوه افتاده اند و ضمن تخریب محیط زیست کوه را تراشیده و مسکن می سازند، چنین مسکنی به درد مردم و به خصوص قشر کارمند نمی خورد تا زمانی که این نگاه سود انگارانه به مقوله مسکن وجود داشته باشد ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم که شرایط بازار سر و سامان پیدا کند و هر گونه سیاستی که اجرا می گردد در نهایت شکست خواهد خورد.

این استاد دانشگاه اظهارداشت: انبوه ساز در جهان به شخص نمی گویند، بلکه شرکتی به نام انبوه ساز شناخته می گردد که سهام آن در بورس معامله گردد و همزمان در چند نقطه از جهان اقدام به ساخت و ساز کند این که شما یک شخص پولدار را بیاورید و با سرمایه خود چند واحد بسازد نام آن انبوهساز نمی گردد، این کار سازوکار مخصوص به خود را دارد، در صورتی که در کشور ما چنین چیزی وجود ندارد.

منبع: فرارو

به "بهای اجاره خانه فضایی بالا رفته است، مسئولان در خواب اند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهای اجاره خانه فضایی بالا رفته است، مسئولان در خواب اند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید