میرتاج الدینی: وزیر ارتباطات درباره ابهامات بازار انحصاری پیامک انبوه شرح دهد

به گزارش وبلاگ تور امنستان، از نظر تخصصی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها در لایه تایید محتوای دیجیتال امکان رگولاتوری در این بخش را دارد. سال هاست این شرکت ها از این انحصار در بازار پیامک انبوه بدون این که هیچ نقش موثری در بازار داشته باشند بهره برده اند که مالک محتوا نبوده و اپراتور ارتباطی دارای پروانه ندارند.

میرتاج الدینی: وزیر ارتباطات درباره ابهامات بازار انحصاری پیامک انبوه شرح دهد

رئیس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی ابهاماتی درباره بازار انحصاری پیامک انبوه مطرح کرد و خواهان شرح وزیر ارتباطات شد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا میرتاج الدینی با اشاره به مصوبه شماره 21 شورای عالی فضای مجازی گفت: بر اساس این مصوبه و تفاسیر متفاوت در بخش مسئولیت های زیرساختی بین وزارت ارتباطات و وزارت ارشاد، بیش از هشت سال است که یک بازار انحصاری سرویس پیامک انبوه بین هشت شرکت متمرکز شده است؛ زنجیره تامین پیامک انبوه بین فراورینماینده محتوا و اپراتور است و این هشت شرکت بیش از هشت سال است که به صورت انحصاری در زنجیره تامین بدون پرداخت هیچ گونه حق لایسنس و حق تسهیم عایدی سالیانه به دولت به عنوان واسطه قرار گرفته اند. در عمل هیچ زیرساخت تخصصی مخابراتی ایجاد ننموده اند و تنها نقش واسطه گر بزرگ مالی - انحصاری با یک مجوز رایگان از وزارت ارشاد را در این زنجیره برعهده گرفته اند.

وی ادامه داد: از نظر تخصصی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها در لایه تایید محتوای دیجیتال امکان رگولاتوری در این بخش را دارد. سال هاست این شرکت ها از این انحصار در بازار پیامک انبوه بدون این که هیچ نقش موثری در بازار داشته باشند بهره برده اند که مالک محتوا نبوده و اپراتور ارتباطی دارای پروانه ندارند.

این نماینده مجلس ادامه داد: اپراتورهای ارتباطی علاوه بر پرداخت حق لایسنس بهره برداری و حق السهم سالیانه به دولت در پروانه های خود، دارای پیوست های فرهنگی و امنیتی هستند که ملزم به اجرای آن بوده و در صورت تخطی از این موضوع بر اساس قوانین مندرج در پروانه خود، متحمل جریمه های سنگین خواهند شد امت این هشت شرکت واسطه هیچ گونه تعهد زیرساختی فنی ارتباطی و مالی به هیچ نهادی ندارند.

میرتاج الدینی بعلاوه گفت: براساس قانون اساسنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اپراتورهای ارتباطی تعرفه های خود را به وسیله کمیسیون تنظیم مقررات اخذ می نمایند این اتفاق باعث کنترل بازار و جلوگیری از تضییع حقوق مردم و کسب و کارها می گردد اما این هشت شرکت واسطه بیش از هشت سال است که با مشارکت همدیگر و بدون نظارت و حضور دولت، تعرفه های بازار پیامک انبوه را در بازار تعیین می نمایند و در عمل، امکان ایجاد تبانی در مناقصات دولتی امکان پذیر می گردد.

وی اضافه نمود: بر همین اساس اخیرا مذاکراتی بین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت ارشاد صورت پذیرفته و وزارت ارشاد اعلام نموده امکان ارسال پیامک انبوه به اپراتورهای ارتباطی را نمی دهد که دارای مجوز از دولت هستند. به اپراتورهای ارتباطی اعلام نموده که باید درخواست پیامک های انبوه فقط به وسیله این 8 شرکت واسطه ارسال گردد.

رئیس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: این 8 شرکت واسطه فقط در سال 1401 به وسیله واسطه گری بیش از 144 میلیارد پیامک را به وسیله بسترهای اپراتورهای موبایل ارسال نموده که در عمل نه در زنجیره فراوری نماینده محتوا و نه اپراتور دارای پروانه هستند و تنها یک واسطه بین فراورینماینده پیامک انبوه و اپراتور به شمار می روند که با احتساب میانگین هر پیامک 350 ریال، یک بازار انحصاری 50 هزار میلیارد ریالی را فقط در سال 1401 در اختیار داشته اند.

میرتاج الدینی اضافه نمود: شرکت های مربوطه بیش از 40 درصد از این عایدی را کسب سود نموده در صورتی که بخش بزرگی از اپرتورهای ارتباطی کشور، دچار مسائل عدیده توسعه ای به علت زیان دهی هستند و این مسئله توسعه ارتباطات در کشور را دچار مشکل نموده است؛ بعلاوه بخش بزرگی از سود عملیاتی از اپراتورها خارج شده و در اختیار این واسطه ها قرار می گیرد که در عمل فاقد هیچگونه زیرساخت برای کشور بوده اند.

وی ادامه داد: تا به امروز این شرکت های واسطه بیش از پنج میلیون سرشماره ارسال پیامک انبوه را در بازار عرضه نموده اند که هیچگونه پرداختی به دولت بابت استفاده از این سرکدها نداشته اند. مقدار تخمین عایدیی از این محل نیز حداقل 45 هزار میلیارد ریال است . با توجه به موارد مذکور باید وزارت ارتباطات، مسئولیت ساماندهی این بخش را در اختیار گیرد و وزارت ارشاد نیز در مورد حقوق تضییع شده دولت از محل در آمد این واسطه ها طی 8 سال گذشته جوابگو باشد.

میرتاج الدینی اضافه نمود: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید مسئولیت ساماندهی این بخش را طی سال های گذشته و در دولت قبل در اختیار می گرفته و گزارش ها را جهت تصمیم گیری به مجلس شورای اسلامی ارائه می نموده که در عمل چنین اتفاقی رخ نداده است بنابراین سوال از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این است که چه اقدامی را به منظور حل این مسئله و برطرف این بازار واسطه انحصاری لحاظ نموده است؟

میرتاج الدینی ادامه داد: بعلاوه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارشی مالی مالی در مورد حقوق تضییع شده دولت و مردم از محل در آمد این واسطه ها طی 8 سال اعلام کند؛ مقدار عایدی این شرکت ها در طول 8 سال بیش از 200 هزار میلیارد ریال تخمین زده می گردد که وزارت ارشاد از محل واگذاری انحصار ایجاد شده، هیچ گونه عایدیی برای دولت ایجاد ننموده و این عایدی صرف ایجاد زیر ساخت های ارتباطی کشور هم نشده است.

وی ادامه داد: این سوال از وزرای ارشاد و ارتباطات به امضای نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده و به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع می گردد؛ این کمیسیون از وزرای مربوطه جهت ارائه شرحات دعوت بعمل می آورد و در صورت قانع کردن و بیان شرحات اثربخش، مسئله حل و فصل خواهد شد و در غیر این صورت به هیات رییسه مجلس جهت ارائه در صحن علنی، ارجاع خواهد شد.

رئیس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی به عنوان تخصصی ترین کمیته در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در مجلس پیگیر موضوعات بخشی است، مطرح کرد: این کمیته همانطور که موضوع صندوق توسعه شبکه دسترسی نهایی اینترنت ثابت مبتنی بر فیبر نوری را پیگیری کرد و پیشبرد، در حوزه مبارزه با انحصارطلبی و توزیع رانت نیز مطابق با شعار مجلس عمل نموده و تمام کوشش خود را به کار خواهد بست.

منبع: عصر ایران

به "میرتاج الدینی: وزیر ارتباطات درباره ابهامات بازار انحصاری پیامک انبوه شرح دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میرتاج الدینی: وزیر ارتباطات درباره ابهامات بازار انحصاری پیامک انبوه شرح دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید