5 راه غیرمنتظره برای ایجاد انگیزه که همواره خلافش را انجام می دادید

به گزارش وبلاگ تور امنستان، داشتن انگیزه برای رسیدن به موفقیت بسیار مهم و حیاتی است. انگیزه، یک موتور محرکه است که شما را حتی در سخت ترین شرایط، به ادامه حرکت ترغیب می نماید. این موضوع، دامنه وسیعی دارد و تقریبا در کنار هر تلاشی مطرح می گردد. متخصصان همواره در پی روش های تازه برای انجام کارهای مختلف هستند؛ مثلا افزایش انگیزه دانش آموزان برای افزایش زمان ورزش کردن آن ها و…

5 راه غیرمنتظره برای ایجاد انگیزه که همواره خلافش را انجام می دادید

نظریه ها و نکات زیادی برای یاری به افراد برای ایجاد انگیزه طراحی شده است، اما دانستن برخی از عوامل روانشناختی که می توانند بر انگیزه تأثیر بگذارند، ممکن است شما را شگفت زده نمایند؛ به اسم مثال، آیا می دانید تجسم پیروزیت می تواند نتیجه معکوس داشته باشد؟! یا اینکه گاهی اوقات تشویق ها می توانند انگیزه افراد را کاهش دهند؟!

اگر کنجکاو شده اید که چطور باید این دوگانگی ها را توجیه کنید، در ادامه این مقاله از وبلاگ تور امنستان مگ همراه ما باشید تا از دیدگاه روانشناسان به موضوع انگیزه نگاه کنیم و ببینیم با چه تکنیک هایی می توانیم انگیزه بیشتری در درون مان ایجاد کنیم؟

1. از مشوق ها با احتیاط بهره ببرید

در این مورد باید به لذت های ذاتی افراد از انجام کارهای مختلف دقت کنید. اگر کسی قبلا از انجام کاری لذت می برد و شما بابت همین کار به او پاداش دهید، باعث نمی شوید که این کار را بیشتر دوست داشته باشد. حتی جالب است بدانید که در بسیاری از موارد، این رفتار، نتیجه عکس خواهد داشت. در واقع این تشویق، یک رفتار افراط آمیز است و اگر در خصوص فعالیت هایی صورت گیرد که افراد قبلا برای انجام دادن آن ها شوق داشتند، می تواند در برخی موارد، انگیزه فرد را از بین ببرد!

محققان دریافته اند که پاداش دادن به افراد برای انجام کارهایی که از قبل انگیزه ذاتی انجام دادن آن را دارند، می تواند نتیجه معکوس داشته باشد. انگیزه ذاتی چیزی است که ریشه در درون فرد دارد. انجام کاری که پشتوانه آن یک انگیزه ذاتی است، خود به خود برای فرد لذت بخش است. برای چنین فردی، همین انجام وظیفه، عظیم ترین پاداش محسوب می گردد. یک مثال ساده می زنیم؛ کودکی را در نظر بگیرید که همواره از بازی کردن با یک اسباب بازی خاص لذت می برد، حال شما به خاطر این کار، به او جایزه می دهید. فکر می کنید چه اتفاقی می افتد؟ در کمال تعجب متوجه خواهید شد که دیگر شور و شوق سابق را برای آن بازی همیشگی ندارد. می دانید چرا؟ چون انگیزه او با یک جایزه بی موقع، از بین رفته است.

روانشناسان از این پدیده با اسم اثر بیش از حد توجیهی یاد می نمایند.

بنابراین در جایزه دادن، محتاط باشید. مشوق ها می توانند برای افزایش و ایجاد انگیزه برای انجام فعالیتی که برای اشخاص مجذوب کننده نیستند، مناسب باشند، اما وابستگی بیش از حد به چنین پاداش هایی ممکن است نتیجه عکس داشته باشد. این کار می تواند در برخی موارد، کاهش انگیزه را در پی داشته باشد.

حال شاید این سوال برایتان به وجود آمده باشد که چگونه می توانید از این مفهوم برای افزایش انگیزه بهره ببرید؟ به این راهکارها توجه کنید:

  • از جوایز جزئی و کوچک بهره ببرید.
  • اگر فرد واقعاً علاقه ذاتی به فعالیتی را نداشته باشد، پاداش می تواند موثر باشد.
  • در دوره یادگیری اولیه، جوایز اتفاقی را امتحان کنید. اما با علاقه بیشتر شخص به فعالیت، این پاداش ها را هم کنار بگذارید.

2. با چالش ها روبرو شوید

این دو حالت را با هم مقایسه کنید:

  • از شما می خواهند کاری را انجام دهید که تا به حال صدها بار انجام داده اید و احتمالا می توانید آن را در خواب هم انجام دهید.
  • از شما می خواهند کاری را انجام دهید که در حیطه توانایی های شما است، اما احتمالا برای تکمیل آن باید چیزهای نوی هم یاد بگیرید.

بدون شک انجام کار اولی به مراتب ساده تر است، اما آیا قبول دارید که کار دوم، چالش برانگیزتر، جالب تر و انگیزشی تر به نظر می رسد؟

اگر می خواهید انگیزه خود را برای انجام کاری افزایش دهید، باید خود را به چالش بکشید؛ مثلا شاید بخواهید برای دویدن، زودتر از رختخواب بیرون بیایید، برای این کار باید عادات قبلی خود را تغییر دهید و راه های نو را امتحان کنید. این یک روش موثر برای حفظ این جرقه انگیزشی است.

اما فکر می کنید چطور می توانید از این گرایش، نهایت استفاده را ببرید؟

برای این منظور، خودتان را به چالش بکشید. در یک مسابقه محلی ثبت نام کنید. تمرکز خود را بر این بگذارید که بهتر از زمان خود بهره ببرید و یا کمی بیشتر از همواره فعالیت کنید. مساله ما در اینجا اصل هدف نیست، بلکه موضوع این است که بتوانید به نحوی صحیح برای خود چالش های نوی ایجاد کنید تا به شما انگیزه بیشتری بدهند. به علاوه این چالش ها، مهارت های شما را توسعه داده و شما را یک قدم به پیروزیت نزدیک تر می نمایند.

3. پیروزیت را تجسم نکنید

یکی از رایج ترین نکات برای ایجاد انگیزه این است که به سادگی پیروزیت را تجسم کنید، اما جالب است بدانید تحقیقات نشان می دهد که برخلاف تصور شما، این امر گاهی می تواند نتیجه معکوس داشته باشد. مشکل این است که مردم اغلب خود را در حال دستیابی به اهداف خود تجسم می نمایند ، اما از تجسم تمام کوششی که برای تحقق این اهداف ضروری است، صرف نظر می نمایند.

با تصور اینکه به هدف مورد نظر خود رسیده اید، در واقع میزان انرژی را که در اختیار دارید تا برای انجام وظیفه اختصاص دهید، از بین می برید.

تحقیقات صورت گرفته نشان می دهند که تخیلات ایدئال در خصوص آینده، معمولا پیروزیت ضعیفی در پی دارند و و تحقیقات اخیر هم نشان داده است که افراط ذهنی در چنین تجسم هایی، انرژی موجود را کاهش می دهد.

بنابراین چه باید کرد؟

  • به جای تصور یک پیروزیت ناگهانی، تمام مراحلی را که برای دستیابی به آن پیروزیت باید انجام دهید، تصور کنید.
  • با چه چالش هایی روبرو خواهید شد؟ دانستن اینکه ممکن است با چه چیزهایی روبرو شوید به شما یاری می نماید تا در زمان برخورد با مشکل، راحت تر با آن کنار بیاید.
  • از چه راهکارهایی می توانید برای غلبه بر این چالش ها بهره ببرید؟ برنامه ریزی آینده می تواند شما را برای غلبه برمشکلاتی که ممکن است با آن روبرو شوید، آماده سازد.

4. کنترل اوضاع را به دست بگیرید

مردم، اغلب وقتی احساس می نمایند بر آنچه که اتفاق خواهد افتاد، کنترل دارند، انگیزه بیشتری پیدا می نمایند. آیا تا به حال عضوی از گروهی بوده اید که احساس می کردید واقعاً هیچ کنترل شخصی بر نتیجه کار ندارید؟ آیا انگیزه خاصی برای مشارکت در گروه احساس می کردید؟

یکی از دلایلی که افراد گاهی از کار گروهی خوششان نمی آید این است که حس کنترل و مشارکت فردی خود را از دست می دهند، اما چه باید کرد؟

برای اینکه بتوانید در شرایط گروهی، کنترل اوضاع را به دست بگیرید، چند کار وجود دارد که می توانید انجام دهید.

  • اگر در یک گروه کار می کنید (یا سعی در ایجاد انگیزه برای گروهی از پیروان خود دارید)، یافتن راهی برای ایجاد احساس قدرت و تأثیرگذاری در هر فرد می تواند یاری نماینده باشد.
  • به افراد گروه نشان دهید که چگونه در ارائه یا استفاده از ایده های خود مشارکت دارند.
  • به اعضای گروه اجازه دهید تا معین نمایند که چه اهدافی را می خواهند دنبال نمایند.

5. بر جهت تمرکز کنید نه بر نتیجه

متمرکز شدن بر نتیجه چه پیروزیت باشد و چه شکست، می تواند انگیزه شما را به طور جدی مختل کند. کارول دوک، روانشناس، در تحقیقات خود بر روی طرز فکرهای مختلف دریافت که تحسین بچه ها به علت ویژگی های ثابت آن ها (مانند باهوش بودن یا مجذوب کننده بودن) در واقع می تواند انگیزه و پشتکار آن ها را در آینده کاهش دهد.

به اعتقاد او، این نوع تمجیدها باعث می شوند که افراد، این تعریف ها را به اسم یک ذهنیت ثابت که تغییر نمی نماید، قلمداد نمایند. افرادی که چنین طرز فکری دارند معتقدند که خصوصیات شخصی، ذاتی و تغییرناپذیر هستند. در نوع نگاه و طرز تفکر آن ها هیچ طیف خاکستری ای وجود ندارد؛ آن ها فکر می نمایند که مردم یا باهوش هستند یا گنگ، یا زشت هستند یا زیبا، یا ورزشکار هستند یا غیر ورزشکار و…

اما سوال اینجا است که چگونه می توانید از ایجاد چنین ذهنیت ثابتی جلوگیری کنید؟

کارول دوک در این مورد پیشنهاد می نماید به جای ویژگی های اصلی یک فرد، از کوشش های او تمجید کنید. به جای اینکه تمام فکر و ذکر شما متوجه نتیجه کار باشد و به این فکر کنید که بالاخره آیا پیروز می شوید یا شکست می خورید، روی جهتی که برای رسیدن به اهداف در پیش دارید، تمرکز کنید.

به یاد داشته باشید که جهت هم به همان مقدار نتیجه مهم است. به این فکر کنید که چه چیزی از فرایند کار آموخته اید و اینکه در طول این جهت، چه اقداماتی موثرتر و سودمندتر بوده است؟ با ارزیابی کوشش های خود، می توانید اقدامات آینده خود را به درستی تنظیم کنید تا نتایج بهتری بگیرید.

کلام آخر

چه در کوشش برای کاهش وزن باشید و چه گرفتن یک مدرک تحصیلی بالاتر و یا دویدن در یک دوی مارتن، باید بدانید که وجود انگیزه، نقش مهمی در پیروزیت یا شکست کلی شما دارد. ممکن است برخی از این یافته های تحقیقاتی با ذهنیت های سابق شما در خصوص مفهوم انگیزه مطابقت نداشته باشد، اما شاید اکنون متوجه شده باشید که چرا گاهی با وجود تجسم شفاف پیروزیت، به آن نرسیده اید!

سعی کنید تعدادی از این تدابیر را در عادات روزمره خود بگنجانید تا شور و اشتیاق شما را برای انجام کارها بیشتر نموده و کوشش تان را برای رسیدن به پیروزیت، به نتیجه برساند.

منبع: verywellmind

منبع: دیجیکالا مگ

به "5 راه غیرمنتظره برای ایجاد انگیزه که همواره خلافش را انجام می دادید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 راه غیرمنتظره برای ایجاد انگیزه که همواره خلافش را انجام می دادید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید