آخر هفته کجا بریم؟ از نمک آبرود و آبشار ویسادار تا تنگه راگه و تالاب میانکاله

به گزارش وبلاگ تور امنستان، تعطیلات آخر هفته فرصت مناسبی است تا دست از زندگی پر استرس و رنگ پریده شهری بشوییم و به دامان طبیعت بی نظیر و رنگارنگ کشورمان رهسپار شویم. در این مقاله با نمک آبرود و آبشار ویسادار برای سفرهای یک روزه و تنگه راگه و تالاب میانکاله برای سفری دو روزه آشنا می شویم.

آخر هفته کجا بریم؟ از نمک آبرود و آبشار ویسادار تا تنگه راگه و تالاب میانکاله

سفرهای یک روزه

اگر ساکن مرکز هستید یا آنکه از فضای دود و دم و قیل و قال شهر خسته شده اید m فکر می کنید فرصتی برای سفر در اختیار ندارید، چند مقصد نزدیک و دیدنی را به شما پیشنهاد می کنیم، تا در فرصتی محدود نفسی تازه کنید و با سپری کردن روزی مملو از آرامش، خاطری آسوده کنید.

آبشار ویسادار

آبشار ویسادار از منطقه ها دست نخورده و جاذبه های بکر گردشگری و طبیعت گردی در استان گیلان است. این استان بیش از 4 هزار آبشار در خود دارد؛ اما در سرزمین آبشارها، ویسادار به تعبیر بسیاری زیباترین و خیره کننده ترین آن ها است. صدای ریزش آب از بلندای آبشار و تماشای شاخ و برگ درختان در کنار آواز پرندگان این ندا را مدام در ذهنتان تکرار می نماید که ویسادار آبشاری از جنس آرامش و زندگی سرشار است.

این آبشار در راستا دریا شدن، گودالی بزرگ و به شکل نیم دایره ایجاد نموده است؛ تابش نور از دهانه ی گودال به داخل آن و شنیدن پژواک صدای آب، صحنه هایی نفس گیر تداعی می نماید که از تماشای آن سیر نمی شوید . بر بلندای آبشار ویسادار صخره هایی به شکل لایه لایه وجود دارند که می توانید بر آن ها بنشینید و ساعت ها به چشم انداز شگفت انگیز پیش رویتان، که ترکیبی است شگفت انگیز از جنگل، رودخانه و جنب و جوش آبشار نگاه کنید. ویسادار در هیاهو و خروش همیشگی اش ، آرامشی ژرف دارد. در نزدیکی این آبشار درختی وجود دارد که بعضی آن را درخت هزار ریشه می نامند و علت این نام گذاری وجود ریشه هایی است که از دل خاک سر بیرون آورده و جلوه ای خاص به خود گرفته اند .

فرم لایه لایه و صخره ای دیواره های دو طرف رودخانه در بالا و پایین دست آبشار جلوه ای دوچندان به طبیعت آن داده است، یک پل فلزی روبه روی آبشار نصب شده است که با قرار گرفتن روی آن تسلط بر آبشار ممکن می گردد . آبشار ویسادار در راستا رودخانه لومیر ایجاد شده است. ویسادار (که در گویش تالشی به معنای سایه درخت بید است) در بخش پره سر از توابع شهرستان رضوانشهر و در جوار شهر تالش واقع شده است. راستا رسیدن به این پدیده ی کم نظیر طبیعی از دل کوه ها می گذرد و پر است از دالان های درختی زیبا و خوش عطر. این آبشار در دل جنگل های پیلمبرا واقع شده است و سفر به آن یک جنگل پیمایی کوتاه مدت نیز در خود دارد؛ پیمودن این راستا جنگلی خود می تواند به مقدار بازدید از آبشار خاطره انگیز و لذت بخش باشد. بشار ویسادار با شهر تالش تنها 30 کیلومتر فاصله دارد. شهر تالش در کنار تمام جاذبه های طبیعت گردی اش ، برای گردشگری شهری هم انتخاب بسیار خوبی است. یکی از این جذابیت ها که برای گردشگران ساعات مفرحی را به ارمغان می آورد ، سورتمه ی تالش است. بعلاوه کارتینگ تالش نیز در نزدیکی شما خواهد بود و می تواند یکی دیگر از گزینه های هیجان انگیز سفرتان باشد.

از شهر رشت به سمت انزلی حرکت کنید و با ادامه راستا به رضوانشهر بروید. بعد از رضوانشهر در پونل جاده رشت-آستارا را در پیش بگیرید تا به پره سر برسید. در پره سر بعد از ساختمان شهرداری باید به سمت چپ بپیچید و وارد خیابان آبشار شوید. با عبور از روستای صیقل سرا و آوَوییار ( و پس از طی مسافتی در حدود 15 کیلومتر ) به محل آبشار می رسید . دقت داشته باشید که 4 کیلومتر پایانی این جاده روستایی خاکی است و پس از آن حدود 20 دقیقه پیاده روی پیش رو دارید . اگر از تهران قصد سفر به این آبشار را دارید ، می توانید قبل از رسیدن به رشت در جاده قزوین-رشت وارد راستا فومن به سراوان شده و بعد از پونل راستا اردجان را در پیش گرفته و با ادامه راه به پره سر برسید.

نمک آبرود

نمک آبرود، با زیبایی های طبیعی، چشم مقدارای بصری زیبا و امکانات رفاهی و تفریحی بی نظیر خود یکی از برترین مقاصد تورهای طبیعت گردی ایران است. شهرک گردشگری نمک آبرود که در دوازده کیلومتری غرب چالوس واقع شده قسمتی از سرزمین سر سبز مازندارن را با وسعت تقریبی 650 هکتار در بر می گیرد. حد شمالی این اراضی را دریای خزر و حد جنوبی آن را ارتفاعات مدوبن (از ارتفاعات سلسله جبال البرز) تشکیل می دهند. وجود پارک های جنگلی بنفشه و شمشاد در قسمت شمالی شهرک نمک آبرود با وسعت تقریبی 200 هکتار منظره ها بدیعی را در این قسمت از اراضی به وجود آورده است . ضمن آنکه در جنوب این اراضی دامنه کوه مدوبن به صورت جنگلی فشرده و با چشم مقدارای بصری فوق العاده آرام گرفته است . در حاشیه جنوب شرقی شهرک نمک آبرود ، یکی از مرتفع ترینتله کابین های ایرانواقع شده است . این تله کابین نمک آبرود در سال 1372 با کوشش کارشناسان ایرانی احداث و به بهره برداری رسیده است.

تله کابین نمک آبرود بازدیدکنندگان را در مدت 12 دقیقه در ارتفاع 970 متری به قله کوهستان مدوبن با اشراف بر چشم انداز زیبای پانورامای جنگل و دریای خزر می رساند . دریاچه مصنوعی با پدالو ، زمین تنیس، پیست دوچرخه سواری خانمها و آقایان، زمین اسکیت ، پاور هنگ گلایدر و اسکای واکر ، شهر بازی نمک آبرود ، پرواز با هواپیمای دو نفره ، مراکز خرید، رستوران ها ، غرفه های بوتیک لباس و صنایع دستی ، فرش، لباس های چرم، عکاسی، آرایشگاه و انتها مرکز تفریحی ساحل دریا را می توان از میان دیگر امکاناتی نام برد که شما می توانید در آن لحظات مفرحی را تجربه کنید. از هر کجای ایران که هستید، خود را به جاده چالوس رسانده و راستا خود را تا رسیدن به چالوس ادامه دهید. پس از آن با طی راستا 13 کیلومتری چالوس - نمک آبرود به این شهرک گردشگری زیبا خواهید رسید.

سفرهای دو روزه

دو روز فرصت کمی برای تازه شدن نیست، اگر مقصد سفرتان را به خوبی بشناسید و بدون تعلل دل به سفر بسپارید و پای به طبیعت، طبیعتی که شگفتی های آن شما را از فشار زندگی شهری رهایی می بخشد و جان تازه ای در روانتان می دمد.

تالاب میانکاله

تالاب بین المللی میانکاله یکی از دیدنی ترین، بکرترین و زیباترین جاذبه های طبیعت گردی و گردشگری شهرستان بهشهر است. انعکاس بوته های انار، ازگیل و تمشک وحشی در آب، در کنار حضور هزاران پرنده مهاجری که رنج سفر را برای رسیدن به این پناهگاه کم نظیر حیات وحش به جان می خرند، چشم انداز ای بی بدیل و سرشار از طراوت و سرزندگی می آفریند.

هنگامه طلوع آفتاب که می گردد، تالاب میانکاله غرق در آواز پرندگان، در مه و غبار صبحگاهی فرو رفته و به اوج زیبایی خود می رسد. در کنار این تالاب هر روز صبح می توانید نظاره گر پرندگانی باشید که سراسر تالاب در نواری پیوسته، آرام در آب نشسته اند. در یک سوی شبه جزیره میانکاله ساحل زیبای کم عمق، مراتع و چراگاه های سرسبز و بزرگ در کنار شنزارهای متعدد که تداعی کننده کویر هستند قرار دارند و در سوی دیگر، تالابی پر از پرواز و آواز و هیاهوی زندگی پرندگان. این تالاب، اولین تالاب بین المللی ثبت شده در لیست تالاب های کنوانسیون رامسر بوده و با بیش از 100 هزار هکتار مساحت، یکی از زیستگاه های مهم و با ارزش پرندگان آبی و خشکی تلقی می گردد. زمین های آن مجموعه ای از شنزارهای ساحلی، زمین های باتلاقی، آبگیرها، مرداب جنگلی با پوشش درختچه های گز، جنگل انارستان، بوته های تمشک و زمین های پست و گره افتاده هستند.

واژه میانکاله تغییریافته نام میان قلعه است. گال یا کال، خدای ایران باستان است و درگذشته به آن، انجیله و در مقطعی دیگر نیم مردان گفته می شد. حیات وحش میانکاله که تنها بازمانده از منطقه ها نیمه مشجر دریای خزر است با مساحتی بالغ بر 70 هزار هکتار در منتهی الیه جنوب شرقی دریا و در دوازده کیلومتری شمال شهر بهشهر واقع شده است. بعلاوه این تالاب از جنوب به خلیج باریک و کم عمق گرگان، از شرق به آشوراده (در نزدیکی بندر ترکمن) و از غرب به بندر نو امیرآباد منتهی می گردد. تالاب میانکاله که از زیباترین تالاب های جهان محسوب می گردد و در لیست ذخیره گاه های طبیعی زیست کره ثبت شده است. این تالاب زیبا سالانه پذیرای گروه های طبیعت گردی و گردشگری بسیاری است و یکی از برترین منطقه ها برای برگزاری تورهای پرنده نگری است. هرساله در پاییز صدها هزار پرنده مهاجر مانند فلامینگو، باکلان ها، قوها، پلیکان ها، مرغابی ها و عقاب دریایی دم سفید پس از بال زدن های طولانی و طاقت فرسا خود را به این تالاب می رسانند و تا اواخر زمستان در آنجا می مانند. در این سمت جهان، قصه پرواز به تالاب میانکاله که ختم می گردد، گروه های طبیعت گردی و تورهای پرنده نگری رهسپار این تالاب می شوند. میانکاله حیات وحش بی نظیری دارد؛ این منطقه سرزمین اسب های آزاد و پرندگان مهاجر است و علاوه بر آن، زیستگاه پرندگان بومی مثل قرقاول، دراج، زنگوله بال و حیواناتی چون گرگ، روباه، گربه وحشی، خرگوش و گراز نیز هست. شاید برای بیشتر ما شمال ایران تداعی کننده جنگل های هیرکانی و جاذبه های طبیعت گردی مانند جنگل راش، جنگل الیمستان و دریاچه های آب شیرین مانند دریاچه چورت باشد. اما جنس طبیعت میانکاله با سایر منطقه ها شمال کشورمان فرق دارد. جنگل زیبای انارستان با درختانی به ارتفاع 4 تا 5 متر، درختچه های گز و تمشک در کنار تپه های شنی چشم انداز ای بسیار جالب آفریده اند که نظیر آن را در کمتر نقطه ای از جهان می توان پیدا کرد.

تالاب میانکاله از تهران حدود 300 کیلومتر فاصله دارد. وارد جاده هراز شده و به سمت آمل حرکت کنید. در کمربندی آمل یک خروجی در سمت راستتان واقع شده است که به سمت بابل، قائم شهر و ساری می رود. وارد این خروجی شوید و راستا را ادامه دهید تا بعد از ساری به بهشهر برسید. در بهشهر راستای که به شهرک صنعتی می رود را در پیش بگیرید. با عبور از امیرآباد، راغمرز و تالاب لپوی باید مسافتی در حدود 5 کیلومتر را در جاده ساحلی به سمت شرق حرکت کنید تا به میانکاله برسید.

تنگه راگه

راگه دره ای منحصربه فرد است که وقتی وارد آن می شوید، انگار به یک فیلم ماجراجویانه قدم گذاشته اید. رودخانه دائمی گیودری هزاره هاست که برای تراشیدن صخره هایی به این زیبایی و عظمت کوشش می نماید. در دل تنگه که راه می روید، از دل صخره ها و آب رودخانه گیودری عبور می کنید. بر بلندای دره که می ایستید تا چشم کار می نماید سرزمین های بکر و آرام می بینید. خیلی ها تنگه راگه را بهشتی در دل کویر می دانند. کرمان استانی پهناور است که به علت شرایط اقلیمی اش جاذبه های گردشگری ، اکوتوریسم ، ژئو توریسم و طبیعت گردی زیادی را در خود جای داده است. دره راگه یکی از همین زیبایی های طبیعی ست که بعضی آن را از حیث پتانسیل های طبیعت گردی همسنگ دشت کلوتهای شهداد در این استان می دانند . دره یا تنگه راگه که در نزدیکی شهر رفسنجان واقع شده است، در حدود 20 کیلومتر طول دارد و عمق آن به 80 متر نیز می رسد .

بر دیواره های تنگه، سنگ ها و ساختارهایی به شکل های بسیار زیبا وجود دارند که مانند سنگ تراشیده های تمدن های باستانی به نظر می رسند . در کناره صخره های زیبا و خیره کننده ، عبور رودخانه ی همواره جاری گیودری از میان تنگه، راگه را به محلی الهام بخش تبدیل می نماید . علاوه بر تمام زیبایی هایی که دره در خود دارد، تماشای آسمان کویر در شب از دیگر جاذبه های گردشگری این منطقه است. در حال حاضر دره راگه مکانی برای حضور بعضی از تورهای رصد آسمان و دره نوردی و کوهنوردی است. راگه که در کنار ژئو پارک جهانی قشم و ژئو پارک ارس، سومین ژئو پارک ایران است که علاوه بر زیبایی های زمینی اش ، آسمانی پرستاره و مبهوت کننده نیز دارد که آن را به محلی مناسب برای آسترتوریسم یا گردشگری نجوم تبدیل می نماید . حیات وحش دره راگه در منطقه منحصر به فرد است و شامل پرندگانی مانند عقاب، دراج و کبک می گردد . در طول راستا پیاده روی در تنگه راگه اگر خوش شانس باشید می توانید حفره های موجود در قلب صخره ها را که آشیانه عقاب است ببینید. این دره با منطقه حفاظت شده بدوئیه که پناه گاه آهو در استان کرمان محسوب می گردد تنها چند کیلومتر فاصله دارد و وجود این حیوان نیز در منطقه به وسیله افراد محلی گزارش شده است.

از تهران سفری تقریباً 10 ساعته به رفسنجان خواهید داشت. پس از آن راستا رسیدن به دره راگه مطابق زیر خواهد بود:

از رفسنجان به سمت روستای ناصریه حرکت نموده و از آنجا با پیمودن 8 کیلومتر به سمت غرب و پس از کمی تغییر ارتفاع به ژئو پارک دره راگه خواهید رسید. (سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان ) رسیدن به رفسنجان وارد لاین جنوبی جاده کمربندی رفسنجان شده و پس از رد شدن از فرودگاه رفسنجان وارد جاده خاکی سمت راست می شوید . این جاده به روستاهای محمد آباد , علی آباد و رحمت آباد می رود . از این نقطه تا دره راگه بیست و هفت کیلومتر راه در پیش است. بعد از عبور از این جاده خاکی به مبدأ پیمایش دره می رسید .

منبع: کجارو / کجارو

به "آخر هفته کجا بریم؟ از نمک آبرود و آبشار ویسادار تا تنگه راگه و تالاب میانکاله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخر هفته کجا بریم؟ از نمک آبرود و آبشار ویسادار تا تنگه راگه و تالاب میانکاله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید