طرح تسهیل صدور مجوز های کسب و کار، راه حل عادلانه پذیرش وکیل، درآمد وکلا کم نمی شود

به گزارش وبلاگ تور امنستان، محمد جواد معتمدی طرح تسهیل صدور مجوز های کسب و کار در مجلس را معیار کارآمدتر و منطقی تری برای پذیرش وکلا گفت و گفت: این روش ...

طرح تسهیل صدور مجوز های کسب و کار، راه حل عادلانه پذیرش وکیل، درآمد وکلا کم نمی شود

محمدجواد معتمدی؛ استاد حقوق تجارت و کارشناس مسائل حقوقی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی وبلاگ تور امنستان، شرایط فعلی پذیرش برای ورود به عرصه وکالت را ناکارآمد دانست و اظهار کرد: اکنون افراد از طریق مشخص ظرفیت پذیرفته می شوند و این انتخاب صرفا بواسطه احراز شرایط علمی نیست، به همین دلیل نمی توان وجود انحصار را در این حوزه رد کرد، زیرا چه بسا اشخاصی باشند که شرایط علمی ورود به عرصه وکالت را داشته باشند، ولی به دلیل مشخص ظرفیت امکان ورود ندارند و یا افرادی که صلاحیت علمی ندارند، اما از طریق مشخص ظرفیت به حوزه وکالت وارد می شوند.

وی طرح تسهیل صدور مجوز های کسب و کار در مجلس را معیار کارآمدتر و منطقی تری برای پذیرش وکلا قلمداد کرد و افزود: با اجرای این طرح نمی توان از قبل تعداد افراد را برای ورود به عرصه وکالت مشخص کرد، بلکه میانگین تراز درصد علمی اولیه شرکت کنندگان در آزمون گرفته می گردد و هر شخصی که 70 درصد این تراز را کسب کند، صلاحیت کارآموزی وکالت را پیدا می کند.

بیشتر بخوانید:

تصویب طرح تسهیل صدور مجوز های کسب و کار؛ علاج درد کمبود وکیل/ سرانه وکالت، کمتر از یک سوم میانگین جهانی!

معتمدی اضافه کرد: این روش به نفع فارغ التحصیلان و وکلا خواهد بود، زیرا هم معیار های پذیرش برای دانش آموختگان عادلانه تر می گردد و هم وکلا در بازار رقابتی تر قرار می گیرند که برای آن ها مزیت به همراه خواهد داشت.

کارشناس حقوق تجارت با اشاره به افزایش هزینه های وکالت به دلیل کمبود تعداد وکلا خاطرنشان کرد: قیمت، تابعی از میزان عرضه و تقاضاست. وقتی عرضه خدمات وکالت محدود می گردد هزینه ها بالا می رود، اما چنانچه میزان پذیرش وکلا بیشتر گردد بالطبع هزینه های وکالت کاهش پیدا می کند. البته این موضوع به معنای کاهش درآمد وکیل نیست، چون عرصه وکالت رقابتی تر می گردد و از این طریق ضریب نفوذ آن ها در میان جامعه هم افزایش پیدا می کند، زیرا خدمات نوین تر و بیشتری از طریق آن ها ارائه می گردد و تلاش برای جذب پرونده هم بالا می رود.

بیشتر بخوانید:

کانون وکلا به دلیل تعارض منافع مقابل طرح تسهیل مجوز کسب و کار مقاومت می کند

این کارشناس حقوقی با اشاره به برگزاری آزمون وکالت و تاثیر آن بر میزان پذیرفته شدگان این رشته و کیفیت خدمات حقوقی خاطرنشان کرد: در کشور هایی که عرضه خدمات وکالت بازتر از ایران است، تلاش زیادی برای پوشش دادن جوانب مختلف حقوقی مردم انجام می پذیرد به عنوان نمونه در بعضی از فرودگاه های کشور های مختلف غرفه هایی برپا شده اند که در صورت تاخیر هواپیما اقدام به پیگیری حقوقی برای مسافران می کنند تا خسارت برای آن ها دریافت کنند.

معتمدی شرح داد: در شرایطی که این عرصه رقابتی گردد تلاش برای ارائه خدمات بیشتر و سریع تر برای موکلان انجام می پذیرد و به همین دلیل درآمد وکلا نه تنها کاهش پیدا نمی کند بلکه بالا هم می رود.

بیشتر بخوانید:

طرح مجوز های کسب وکار مجلس چگونه باعث رفع انحصار وکالت خواهد شد؟

وی درباره ایجاد فرصت های مختلف اشتغالزایی برای جوانان با تصویب طرح تسهیل صدور مجوز های کسب و کار خاطرنشان کرد: در صورت اجرای این طرح به طور صد در صد فرصت های اشتغالزایی افزایش پیدا می کند، اما باید تاکید کرد که سطح کیفیت آموزش حقوق در کشور ما به شدت پایین است درحالیکه این رشته با جان، مال و ناموس مردم به طور مستقیم ارتباط دارد و اگر صرفا به مسئله اشتغالزایی توجه کرده و آموزش به حال خود رها گردد، می تواند به عرصه خطرناکی تبدیل گردد. به همین دلیل وکلا دغدغه های زیادی درباره بالا رفتن اشتغالزایی برای فارغ التحصیلان رشته حقوق با وجود ارائه آموزش های بی کیفیت مطرح می کنند.

معتمدی در ادامه گفت: به نظر می رسد حالا که مجلس قدم در جهت تسهیل مجوز کسب وکار ها گذاشته است، در کنار آن باید سخت گیری هایی در عرصه آموزش حقوق هم داشته باشد مانند رشته پزشکی که در یکسال پایانی تبدیل به آموزش های عملی می گردد. صادقانه اعلام می کنم اکنون نمی توانیم به فارغ التحصیل لیسانس حقوق اعتماد کنیم، زیرا سطح آموزش ما در این رشته ضعیف است.

بیشتر بخوانید:

سیاح: پایان انحصار مهمترین هدف طرح تسهیل مجوز کسب و کار است/ تعداد وکیل اندک و حق الوکاله فراوان!

این استاد دانشگاه در پایان خاطر نشان کرد: در کشور آمریکا با توجه به وسعت علمی، 600 دانشگاه و موسسه آموزشی رشته حقوق را تدریس می کنند، اما این میزان در کشور ما به دو هزار دانشگاه و موسسه آموزشی می رسد. دانشگاه های پیام نور بدون داشتن استاد و ارائه صحیح خدمات آموزشی مجوز آموزش را دریافت کرده اند و تعداد زیادی از رشته حقوق فارغ التحصیل می شوند. با این تفاسیر نمی توان صرفا به صورت تک مولفه ای به اشتغالزایی توجه داشت بلکه باید همزمان بر کیفیت آموزشی هم متمرکز شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "طرح تسهیل صدور مجوز های کسب و کار، راه حل عادلانه پذیرش وکیل، درآمد وکلا کم نمی شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح تسهیل صدور مجوز های کسب و کار، راه حل عادلانه پذیرش وکیل، درآمد وکلا کم نمی شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید