موزه ارامنه در تهران به اسم پایلوت اجرای برگزیده مسابقات اختراعات سوئیس انتخاب شد

به گزارش وبلاگ تور امنستان، ایسنا/ براساس آخرین اخبار واصله، موزه ارامنه در تهران به اسم پایلوت اجرای برگزیده مسابقات اختراعات سوئیس انتخاب شد.

موزه ارامنه در تهران به اسم پایلوت اجرای برگزیده مسابقات اختراعات سوئیس انتخاب شد

محمودرضا گرجی، سالار بصیری و مرجان حاجی رحیمی اعضای تیم ایران توانستند با ساخت وسیله ای برای پایش و حفاظت از اشیای موزه ای و نسخ خطی در راستای هوشمندسازی موزه ها در بین 800 گروه شرکت نماینده از کشورهای مختلف در مسابقات بین المللی اختراعات سوئیس برای ایران مدال طلا کسب نمایند.

مرجان حاجی رحیمی درباره این اختراع شرح داد: ما پیروز شدیم دستگاهی بسازیم که شرایط نگهداری اشیای موزه ای و نسخ خطی را به لحاظ دما، نور، صوت، حرارت، رطوبت و حشرات موذی پایش و کنترل کند و حتی برخی از این موارد را می تواند دفع کند؛ این اختراع در مسابقه بین المللی سوئیس که در تیر بصورت مجازی در شهر ژنو برگزار گردید، مدال طلا کسب کرد.

او با این شرح که هر موزه بنا به فضا و محیطی که دارد به دستگاه متناسبی برای پایش و کنترل نیازمند است، اضافه نمود: قرار است این دستگاه با بودجه شخصی و به صورت پایلوت برای موزه ارامنه ساخته گردد.

محمودرضا گرجی، نماینده تیم مخترعان هم در نشستی که در ساختمان ایکوم ایران برگزار گردید، شرح داد: با ساخت این دستگاه سعی کردیم مسائل موزه ها را کم کنیم، نه اینکه چیزی بر آن اضافه کنیم و امیدواریم بتوانیم در هوشمندسازی موزه های کشور گام کوچکی برداریم.

سیداحمد محیط طباطبایی، رئیس کمیته های ملی موزه های ایران هم گفت: در دو سال گذشته موزه های دنیا بدلیل شیوع کرونا دچار معضلات بسیاری شده اند، اما بودند موزه هایی که از فناوری های روز در فضای مجازی استفاده کردند و توانستند خودشان را سرپا نگه دارند که یکی از این موزه ها، موزه ارامنه تهران است.

او اضافه نمود: این طرح یکی از اقدامات رو به جلو در موزه های دنیاست و اتفاق خوشایندی است که آن را جوانان ایرانی ساخته اند.

آلیس شاهمرادیان، مدیر موزه ارامنه تهران هم با اشاره به فعالیت های این موزه اظهار کرد: ما در موزه ارامنه تمام سعی خود را می کنیم تا اشیایی که از گذشته امانت به ما رسیده، در برترین شرایط نگهداری گردد؛ مثلا در موزه، نسخ خطی 600 ساله داریم که شرایط نگهداری آن برای ما اهمیت دارد و از طرفی با ساخت این دستگاه می توانیم به هدفمان که حفاظت از اشیای موزه ای است بیشتر نزدیک شویم.

بعلاوه علیرضا قلی نژاد، معاون فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نسبت به پایان رسیدن این طرح ابراز خوشحالی کرد و گفت: تا به امروز گروه های زیادی اقدام به چنین کاری نموده اند، اما همه آن طرح ها نیمه کاره رها شد. بسیار خوشحالیم که یک گروه توانست علاوه بر ساخت این دستگاه در بعد دنیای هم آن را مطرح کند.

او اعلام کرد: بررسی و پایش محیط برای نگهداری اشیای موزه ای و اینکه با چه چیدمانی صورت گیرد، از نکات مهمی است که در این طرح دیده شده است. همینطور به وسیله کنترل است که میتوان موزه را به شرایط مطلوب تر رساند.

عملیات اجرایی نصب و راه اندازی دستگاه اختراع شده برای پایش و حفاظت از اشیای موزه ای و نسخ خطی از هفته آینده در موزه ارامنه تهران شروع می گردد.

منبع: همگردی

به "موزه ارامنه در تهران به اسم پایلوت اجرای برگزیده مسابقات اختراعات سوئیس انتخاب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه ارامنه در تهران به اسم پایلوت اجرای برگزیده مسابقات اختراعات سوئیس انتخاب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید