ناسا در آستانه شکستن یک رکورد تاریخی

به گزارش وبلاگ تور امنستان، ایرنا نوشت: کپسول اوریون ناسا در ماموریت تازه خود رکورد فضاپیمای آپولو را خواهد شکست تا دوشنبه آینده به بیشترین فاصله از زمین یعنی 433 هزار کیلومتر دست یابد.

ناسا در آستانه شکستن یک رکورد تاریخی

اوریون کپسول فضاپیمای ناسا (اداره کل ملی هوانوردی و فضایی آمریکا) برای حمل انسان به فضا است که به تازگی در مأموریت آرتمیس یک ناسا به مدار ماه پرتاب شده است.

کپسول اوریون ناسا روز دوشنبه در حالی به ماه رسید که به جای فضانوردان، چند آدمک در آن نشسته بودند.

بعد از برنامه آپولوی ناسا که به 50 سال پیش مربوط می گردد، اولین بار است که یک کپسول به ماه فرستاده می گردد؛ این یک نقطه عطف در پرواز آزمایشی 4.1 میلیارد دلاری محسوب می گردد که چهارشنبه گذشته آغاز شد.

هنگامی که اوریون به130 کیلومتری ماه رسید، کپسول خدمه و سه آدمک سیم کِشی شده آن در سمت دور ماه قرار داشتند. ارتباط با اوریون به مدت 30 دقیقه قطع شد و به همین علت، کنترل کننده های پرواز در هوستون آمریکا نمی دانستند که شلیک موتور به خوبی انجام می گردد یا نه تا اینکه کپسول از پشت ماه در فاصله 370 هزار کیلومتری از زمین بیرون آمد.

تصویر زمین که به وسیله دوربین های اوریون گرفته شده است

دوربین های کپسول تصویری از دنیا را ارسال کردند: یک گوی آبی کوچک احاطه شده در سیاهی، به گفته ناسا، سرعت این کپسول از هشت هزار کیلومتر در ساعت فراتر رفت تا باردیگر ارتباط مخابراتی برقرار شد. کمتر از یک ساعت بعد، اوریون بر فراز پایگاه آرامش، محلی در ماه که نیل آرمسترانگ و باز آلدرین در 20 ژوئیه 1969(29 تیر 1348) فرود آمدند، اوج گرفت.

رکورد بیشترین فاصله فضاپیمای سرنشین دار از زمین مربوط به آپولو 13 (هفتمین پرواز سرنشین دار از مجموعه برنامه فضایی آپولو) در سال 1970 بود که فاصله آن از زمین 400 هزار کیلومتر بود. در هفته پیش رو، اوریون این رکورد را خواهد شکست و به رفتن ادامه خواهد داد تا در دوشنبه آینده به بیشترین فاصله از زمین یعنی 433 هزار کیلومتر دست یابد.

این کپسول قبل از بازگشت به خانه نزدیک به یک هفته را در مدار ماه می گذراند و قرار است 11 دسامبر (20 آذر) در اقیانوس آرام فرود بیاید.

اوریون بر سطح ماه فرود نخواهد آمد. قرار است فضانوردان ناسا در سال 2025 با فضاپیمای اِسپِیس ایکس اِستارشیپ بر سطح ماه فرود بیایند. پیش از آن، فضانوردان در اوایل سال 2024 سوار بر اوریون، گردشی در اطراف ماه خواهند داشت.

مدیران ناسا از پیشرفت این مأموریت خرسند بودند. آنها در اواخر هفته گذشته به وبلاگ تور امنستان گفتند که موشک سیستم پرتاب فضایی آغاز بسیار خوبی داشته است؛ با این حال، این موشک 98 متری در سکوی پرتاب مرکز فضایی کِنِدی، بیش از حد انتظار خسارت وارد کرد. نیروی حاصل از 4 میلیون کیلوگرم رانش بالابر آن قدر زیاد بود که درهای آسانسور را جدا کرد.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "ناسا در آستانه شکستن یک رکورد تاریخی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناسا در آستانه شکستن یک رکورد تاریخی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید