پیشتازی ایران در فراوری علم سلول بنیادی در منطقه

به گزارش وبلاگ تور امنستان، یکی از حوزه های فناورانه که محققان کشور توانسته اند در آن پیشرفت نمایند سلول بنیادی و پزشکی بازساختی است. بر اساس آماری که معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در اختیار خبرنگاران قرار داده، رشد کشور بر اساس فراوری علم این حوزه در دنیا رتبه 13 و رتبه اول در منطقه را به خود اختصاص داده است.

پیشتازی ایران در فراوری علم سلول بنیادی در منطقه

بعلاوه حوزه سلول بنیادی در منطقه رتبه ای بالاتر از کشورهای ترکیه، رژیم اشغالگر قدس و سایر کشورهای خاورمیانه را از نظر فراوری علم در زمینه سلول بنیادی و پزشکی بازساختی دارد.

در این حوزه حمایتهایی در زمینه افزایش تعداد مراکز سلول درمانی، افزایش تعداد پیوند سلول های بنیادی خونساز، افزایش شرکتهای دانش بنیان انجام شده است و جایگاه کشور در زمینه فراوری محصولات ژن درمانی، سلول درمانی و مهندسی بافت رتبه 6 و در سطح جهانی بالاتر از چین، هند و استرالیا است.

بر اساس آخرین آمار ستاد سلول های بنیادی، در حال حاضر 20 مرکز سلول درمانی فعال در زمینه پیوند سلول های بنیادی خونساز در کشور فعالیت می نمایند ضمن اینکه تعداد پیوند سلول های بنیادی خونساز به بیش از 1300 مورد در سال رسیده است.

علاوه بر اینها، 10 مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در کشور راه اندازی شده است.

از دیگر مواردی که در آنالیز حوزه سلول بنیادی مورد توجه قرار گرفته افزایش تعداد شرکتهای دانش بنیان است که در حال حاضر بیش از 200 شرکت در این حوزه مشغول فراوری محصول و ارائه خدمات هستند.

از دیگر دستاوردهای مهم فناورانه در حوزه دارو، تجهیزات و خدمات سلول های بنیادی می توان به دستیابی به تکنیک پیشرفته ژن درمانی کارتی سل تراپی برای درمان بیماریALL، آنالیزوراسید آمینه(نانو دراپ) مجهز به طیف سنجی UV-VIS ، طراحی و ساخت آنالیزورRealtimePCR برای سنجش کمی DNA ، ماشین جداساز پلاسمای خون و سلول های بنیادی ، توسعه سیستم پرتودهی گامای درون کار خشک به منظور پرتودهی به فرآورده های خونی در بیماران کاندید پیوند سلول های بنیادی خون ساز و دچار نقص ایمنی و دستگاه توالی یاب NGS اشاره نمود.

منبع: خبرگزاری مهر

به "پیشتازی ایران در فراوری علم سلول بنیادی در منطقه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشتازی ایران در فراوری علم سلول بنیادی در منطقه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید