کدام برنده نوبل را می شناختید؟

به گزارش وبلاگ تور امنستان، آموزشگاه سوئد در دو سال اخیر دست به انتخاب برندگانی زده که نه تنها قابل پیش بینی نبودند بلکه بسیاری از مخاطبان آن ها را نمی شناختند.

کدام برنده نوبل را می شناختید؟

به گزارش وبلاگ تور امنستان، سرنوشت برنده نوبل ادبیات 2021 هم تعیین شد و عبدالرزق گورنا نویسنده اهل کشور تانزانیا نامی بود که متس مالم دبیر دائمی آموزشگاه سوئد در یک نشست خبری در شهر استکهلم به اسم برنده مهم ترین جایزه ادبی دنیا معرفی کرد.

انتخابی که باز هم مثل سال گذشته برای اهالی ادبیات و کتاب چهره ای شناخته شده نبود و بر اساس نظرسنجی ای که خود سایت نوبل انجام داده 95 درصد از کاربران این سایت تا به امروز کتابی از عبدالرزاق گورونا نخوانده اند و احتمالا این افراد شناختی از این نویسنده ساکن در بریتانیا نداشته اند.

گورنا خودش هم در نخستین مصاحبه خود پس از کسب جایزه نوبل ادبیات گفته بود: فکر کردم که یک شوخی است. واقعا این طور فکر کردم. چون برآورد ها از چند هفته یا گاهی اوقات از چند ماه قبل درباره برنده صورت می گیرد بنابراین برنده شدنم چیزی نبود که اصلا به آن فکر کنم. من فقط به این فکر می کردم که یعنی چه کسی برنده این جایزه می گردد.

آموزشگاه سوئدی نوبل در سال های اخیر کم به انتخاب های جنجالی و یا دور از فکر دست نزده است؛ از اعطای نوبل ادبیات 2016 به باب دیلن خواننده و ترانه سرای آمریکایی که با موجی از واکنش ها روبه رو شد تا پیتر هاندکه نویسنده اتریشی که در انتخابی جنجال برانگیز به اسم برنده سال 2019 معرفی گردید. دریافت نوبل به وسیله باب دیلن از این رو جنجال برانگیز شد که نخستین بار بود این جایزه به یک ترانه سرا که عمده معروفیت او برای خوانندگی و نوازندگی است، اعطا شد. پیتر هاندکه هم در دوره جنگ بوسنی از نیروهای صرب پشتیبانی نموده بود و فردی نژادپرست به تعداد می رفت.

سال گذشته هم لوییز گلیک، شاعر آمریکایی در حالی به اسم برنده جایزه نوبل ادبیات، به اسم مهم ترین جایزه ادبی دنیا شناخته شد که نام او در لیست های پیش بینی برندگان نوبل ادبیات 2020 کمتر به چشم می خورد. بر اساس نظرسنجی ای که سایت نوبل ادبیات انجام داده است، 88 درصد از کاربران این سایت تا به امروز هیچ شعری از لوییز گلیک نخوانده اند و تنها 12 درصد با آثار او آشنایی داشته اند.

خود لوییز گلیک هم در مصاحبه اش گفته بود انتظار کسب جایزه نوبل را نداشته و کاملا از این که آن ها یک شاعر آمریکایی سفیدپوست را انتخاب نموده اند، مبهوت شده است.

آنی اِرنو نویسنده مشهور فرانسوی، نگوگی واتیونگو نویسنده اهل کشور کنیا، آنه کارسون شاعر نامدار سوئدی در کنار چهره هایی چون لیودمیلا اولیتسکایا، مارگارت اتوود، ماریز کُنده، لاسلو کراسناهورکایی، جامیکا کینکید، دَن دلیلو، جویس کرول اوتس، کان ژو، میرشا کارتارسکو، توماس پینچن، خاویر ماریاس، یون فوسه، میشل ولبک، چارلز سیمیک، ادنا اوبراین، هلن سیکسو، کارل اوه گناسکور، کو اون، میا کوتو، النا فرانته، اسماعیل کاداره، پیتر ناداس، بوتو اشتراوس، کورمک مک کارتی، فردریک می راکر، هیلاری منتل، مریلین رابینسون، یو هوا، پتی اسمیت، جی کی رولینگ، میلان کوندرا، استفن گینگ و ریچارد عثمان از جمله دیگر چهره هایی بودند که نام شان به اسم شانس کسب جایزه نوبل ادبیات 2021 مطرح بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "کدام برنده نوبل را می شناختید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام برنده نوبل را می شناختید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید