اعمال سیاست های تازه در پرداخت بهای اتوبوس در مشهد

به گزارش وبلاگ تور امنستان، خبرنگاران/خراسان رضوی مدیرعامل سازمان اتوبوسرنی مشهد گفت: برای بازنگری بهای خدمات که از ابتداء دی ماه مطالعات آن آغاز شده، بازه زمانی سه الی چهار ماهه را پیش بینی کرده ایم و سیاست های جدیدی در نحوه پرداخت کرایه اتوبوس ها اعمال خواهد شد.

اعمال سیاست های تازه در پرداخت بهای اتوبوس در مشهد

علی اصغر نیشابوری در گفت وگو با وبلاگ تور امنستان ضمن اشاره به درخواست شهردار مشهد مبنی بر رایگان کردن کرایه اتوبوس در بعضی منطقه ها اظهار کرد: در حال حاضر ما هم زمان با مطالعه بازنگری خطوط اتوبوسرانی، در حال انجام مطالعاتی برای تغییر سیاست پرداخت کرایه هستیم. رایگان کردن استفاده از بعضی خطوط تنها بخش کوچکی از این مطالعات و همچنین صحبت های شهردار بود.

وی اضافه کرد: شهردار بیان نمودند که ضرورت دارد تغییراتی در سیاست پرداخت کرایه ها اعمال شود و در ضمنً این تغییرات می توان بهای بعضی خطوط را برای شهفرایندان نزدیک به صفر رساند. همچنین ایشان تصریح کردند میانگین بهای خدمات حمل ونقل عمومی می تواند ثابت بماند و آن بهایی که در بعضی خطوط کاهش پیدا می کند، در خطوط دیگری که شهفرایندان باید بهای بیشتری پرداخت کنند، جبران شود. این بخشی از حرف های ایشان بود که در انعکاس رسانه ها مغفول ماند.

نیشابوری با اشاره به اینکه در حال حاضر ما در تمامی خطوط و منطقه ها شهری و در تمامی ساعات، بهای یکسانی دریافت می کنیم، گفت: این مسئله خلاف سیاست عادلانه پرداخت کرایه است که یکی از دلایل آن نبود زیرساخت بوده و همچنین این فرایند از سالیان گذشته به همین منوال پیش می رفته است. با انجام مطالعات بازنگری، کرایه ای که شهفرایندان در خطوط اتوبوسرانی و ساعات مختلف پرداخت می کنند، متفاوت خواهد شد.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد در خصوص نتایج این مطالعات بیان نمود: مدیریت شهری، صلاح و منافع شهر را در این می بیند که شهفرایندان در سفرهای داخل شهری به جای خودروی شخصی، از حمل ونقل عمومی استفاده کنند و هرچه استفاده از این وسایل بیشتر شود، منافع شهر بیشتر تامین می شود.

وی ادامه داد: اما بعضی از سیاست ها تا به امروز به درستی اجرا نشده اند. پس از تعیین شدن نتایج این مطالعات، ما می توانیم در بعضی خطوط و در بعضی ساعات روز میزان کرایه های متفاوتی معین کنیم؛ به عنوان مثال می توانیم در منطقه ها اطراف حرم، بهای خدمات کمتری را دریافت کنیم. تغییر سیاست پرداخت کرایه در کنار افزایش سطح کیفیت خدمات، کوتاه کردن زمان سفر و اجرای خطوط ویژه بی آرتی و... بخشی از سیاست هایی است که در نظر داریم با انجام این مطالعات اعمال کنیم.

نیشابوری تاکید کرد: همه این سیاست ها با هدف ترغیب و تشویق شهفرایندان به استفاده از سیستم حمل ونقل عمومی در نظر گرفته می شود.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد در پاسخ به این پرسش که آیا بهای اتوبوس بر اساس میزان مسافت طی شده معین می شود، گفت: امکان پیاده سازی این سیاست در قطارشهری بیشتر است؛ زیرا دستگاه هایی در ایستگاه ها نصب است و مسافر زمانی که از گیت عبور می کند، ثبت تراکنش انجام داده و قبل از خروج از ایستگاه نیز تجهیزاتی نصب شده که زمان را ثبت کرده و می توان بر اساس مسافتی که طی شده، نرخ کرایه دریافت شود.

وی اضافه کرد: در خطوط بی آرتی اعمال این سیاست امکان پذیر است، اما در سایر خطوط شهری به دلیل اینکه امکان نصب تجهیزاتی از این قبیل در ایستگاه ها وجود ندارد، ما در حال پیگیری سیاست دیگری هستیم و آن هم این است که در منطقه ها مختلف شهری، در همان زمان ثبت تراکنش اولیه نرخ معین شود.

نیشابوری ادامه داد: همچنین از آنجایی که هدف ما استفاده کمتر شهفرایندان از خودرو شخصی است، در منطقه ها مرکزی شهر از جمله میدان شهدا، می توانیم به طور مثال نرخ خطوط این منطقه ها را با 30 درصد تخفیف دریافت کنیم. این سیاست در حال حاضر با زیرساختی که وجود دارد، امکان پذیر است.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد با بیان اینکه در نظر داریم در آینده پرداخت کرایه اتوبوس ها را آنلاین کنیم، گفت: در حال حاضر تخلیه اطلاعات تراکنش هایی که طی روز در اتوبوس ها ثبت می شود، در خاتمه ساعت کاری انجام می شود و آنلاین نیست. صدور بلیت های تک سفره برای شهفرایندانی که من کارت نداشته یا تمایلی به تهیه آن ندارند، از سیاست های دیگری است که در دریافت کرایه می توانیم اعمال کنیم، اما چون تخلیه اطلاعات آنلاین صورت نمی گیرد، در حال حاضر امکان صدور چنین بلیت هایی را نداریم.

وی اضافه کرد: در نظر داریم با نوسازی تجهیزاتی که در اتوبوس ها نصب می شود، خدمات نوی را به شهفرایندان ارائه کنیم.

نیشابوری در خصوص زمان اعمال سیاست های نو اتوبوسرانی بیان نمود: برای بازنگری بهای خدمات، که از ابتداء دی ماه مطالعات آن آغاز شده، بازه زمانی سه الی چهار ماهه را پیش بینی کرده ایم.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد با اظهار به اینکه در حال حاضر در اتوبوسرانی ظرفیت بلااستفاده قابل توجهی داریم، گفت: هرچند بعضی از شهفرایندان طی درخواست هایی به ما اعلام می کنند که در بعضی از ساعات روز در ناوگان اتوبوسرانی ازدحام جمعیت اتفاق افتاده و ما این را ما می پذیریم. از ساعت 6 تا 20 که اتوبوسرانی در حال ارائه خدمت است، حداقل ظرفیت ناوگان مورد استفاده قرار می گیرد و درخواست ما از شهفرایندان این است که در سفرهای شهری از حمل ونقل عمومی استفاده کنند.

نیشابوری در خاتمه اظهار داشت: ما تلاش می کنیم با بازسازی و نوسازی ناوگان، تغییر سیاست پرداخت کرایه، بازنگری خطوط اتوبوسرانی و با نگاه پوشش حداکثری سطح شهر، مطالباتِ به حقِ شهفرایندان را پاسخگو باشیم. امیدواریم روزی برسد که حجم قابل توجهی از سفرهای داخل شهری به وسیله ناوگان اتوبوسرانی انجام شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "اعمال سیاست های تازه در پرداخت بهای اتوبوس در مشهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعمال سیاست های تازه در پرداخت بهای اتوبوس در مشهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید