اهمیت حفظ دندان های شیری

به گزارش وبلاگ تور امنستان، مرواریدهای سفید و زیبایی که برای اولین بار در 6ماهگی در لثه پایین نوزاد ظاهر می شوند، دندان های شیری هستند که رویش آنها یکی پس از دیگری تا دو سالگی ادامه می یابد و این دندان ها باید تا زمان رویش دندان های دایمی جایگزین در دهان کودک باقی نماند و عملکرد مناسب خودشان را داشته باشند .

اهمیت حفظ دندان های شیری

اهمیت حفظ دندان های شیری

نویسنده:دکتر احمد جعفری/فوق تخصص دندان پزشکی بچه ها

مرواریدهای سفید و زیبایی که برای اولین بار در 6ماهگی در لثه پایین نوزاد ظاهر می شوند، دندان های شیری هستند که رویش آنها یکی پس از دیگری تا دو سالگی ادامه می یابد و این دندان ها باید تا زمان رویش دندان های دایمی جایگزین در دهان کودک باقی نماند و عملکرد مناسب خودشان را داشته باشند .

اما متاسفانه بسیاری از بچه ها این دندان ها را بسیار زودتر از موعدی که باید به طور طبیعی بیفتند، از دست می دهند. مهم ترین علت از دست دادن زودهنگام دندان ها، پوسیدگی آنها است که به علت عدم توجه والدین و عدم مراجعه برای انجام معاینات منظم از طریق دندان پزشک برای کشف پوسیدگی های اولیه و انجام درمان های ضروری است. بنابراین ضایعات وسعت پیدا نموده و برای کودک ایجاد درد و ناراحتی می نمایند. بسیاری از والدین با تصور اینکه دندان های شیری دندان های موقتی هستند آنها را محکوم به فنا می دانند و هیچ گونه مراقبتی را برای آنها لازم نمی دانند و حتی وجود پوسیدگی قابل تشخیص، آنقدر صبر می نمایند تا دندان درد بگیرد و کودک قادر به تحمل آن نباشد و بعد برای کشیدن آن به دندان پزشک مراجعه می نمایند. حال آنکه اگر والدین با اهمیت این دندان های موقتی آشنا باشند، در حفظ و نگهداری آنها کوشش بیشتری خواهند کرد. ایجاد پوسیدگی در دندان های کودک علاوه بر درد و ناراحتی که در پی دارد، ممکن است به علت عفونت احتمالی، به دندان های دایمی زیرین خود آسیب برساند و در تکامل آنها اختلال ایجاد کند. علاوه بر این جویدن و تغذیه کودک که در سنین رشد بسیار حیاتی و ضروری است، مختل خواهد شد و ممکن است کودک دچار سوء تغذیه گردد. از طرفی نداشتن دندان های قدامی کودک می تواند در تکلم او اختلال ایجاد کند زیرا تلفظ بسیاری از حروف با برخورد زبان به دندان های قدامی شکل می گیرد و نبودن این دندان ها باعث اشکال در تلفظ کودک خواهد شد که گاهی به صورت عادتی در او باقی می ماند. نبود این دندان ها بعلاوه می تواند زیبایی و اعتماد به نفس کودک را سلب و او را بین همسالانش انگشت نما کند. مهم تر از همه اینکه جوانه دندان های دایمی زیر دندان های شیری قرار دارند و هرگاه زمان رویش آنها فرا برسد، ریشه دندان های شیری تحلیل می رود، لق می شوند و دندان های اصلی جایگزین آنها خواهد شد. اگر یک دندان شیری قبل از موعد مقرر از دهان خارج گردد، فضای مربوط به آن از طریق سایر دندان ها اشغال می گردد. در نتیجه برای دندان دایمی جایگزین، جایی برای رویش باقی نمی ماند که این مساله باعث نهفته ماندن آن دندان دایمی یا به هم ریختگی کل دندان ها می گردد. یعنی احتیاج به یک درمان ارتودنسی پرهزینه در آینده!

بنابراین توصیه می کنیم والدین در حفظ و نگهداری دندان های شیری با ارتقای بهداشت دهان بچه ها، از ایجاد پوسیدگی پیشگیری نمایند.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "اهمیت حفظ دندان های شیری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهمیت حفظ دندان های شیری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید