بودجه سال جاری چند هزار میلیارد تومان کسری دارد؟

به گزارش وبلاگ تور امنستان، خبرنگاران: وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن اینکه آخرین برآورد کسری بودجه سال جاری را 140 هزار میلیارد تومان، مطرح کرد از برنامه ریزی برای تامین اقتصادی هزار هزار میلیارد تومان در اقتصاد ایران اطلاع داد و گفت: نیمی از این رقم را به وسیله بازار سرمایه تأمین می کنیم و همچنین در صورتی که مؤدیان اقتصادیاتی، اقتصادیات سال بعد را زودتر پرداخت نمایند به ازای هر ماه 1.5 درصد پاداش اقتصادیاتی خواهند گرفت که میزان آن از سود بانکی نیز بیشتر است.

بودجه سال جاری چند هزار میلیارد تومان کسری دارد؟

به گزارش وبلاگ تور امنستان به نقل از ایسنا، فرهاد دژپسند امروز (سه شنبه) در نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: نظر ما این است که همه بنگاه های عظیم به بازار سرمایه بیایند، زیرا ما در این بازار فقط یک ابزار تأمین مالی نداریم بلکه می توان با استفاده از آن ابزارهای مالی مختلفی را استفاده کرد. از این رو عمیق شدن بازار سرمایه برای ما اهمیت فراوانی دارد و یکی از طرح هایمان تأمین مالی حداقل بخشی از نیازهای بنگاه های عظیم مالی مانند خودروسازان به وسیله بورس یکی از گزینه های موجود است.

وی با اشاره به مسائلی که نظام بانکی کشور با آن ها روبرو بوده است، بیان نمود: بارها تأکید کردیم که بورس قرار نیست جایگزین نظام بانکی گردد اما باید مسائل بانک ها را نیز در نظر داشت. آمار سال گذشته نشان می دهد که حدود 900 هزار میلیارد تومان تسهیلات به وسیله نظام بانکی در سال گذشته پرداخت شده است اما فقط 300 هزار میلیارد تومان آن تسهیلات جدید بوده و مابقی به امهال مطالبات گذشته اختصاص دارد.

140 هزار میلیارد تومان، آخرین برآورد از کسری بودجه امسال

وزیر اقتصاد درباره آخرین برآوردها از کسری بودجه در امسال نیز بیان نمود: آخرین اعدادی که اعلام شده 140 هزار میلیارد تومان کسری بودجه است. البته این عدد من نیست، بلکه نتیجه یک برآورد است. در حال حاضر آنچه مطرح شده یک پیش بینی از عدم تحقق بعضی درآمدهاست. از این رو اگر بتوانیم درآمدهای جدیدی را به وجود آورده و با یک اصلاح ساختار، بعضی هزینه ها را کاهش دهیم می توان کسری بودجه را به شکل قابل توجهی پایین آورد.

دژپسند ادامه داد: یکی از طرح هایی که امسال اجرایی شده بحث فروش اموال مازاد بانک ها بوده است. بانک ها اعلام کردند تا به امروز تنها 10 درصد تقاضا برای اموال مازاد آن ها وجود داشته است؛ از این رو از بخش خصوصی می خواهیم که نسبت به خرید این اموال اقدام نمایند و دولت نیز وعده می دهد که موانع موجود در این راستا را رفع کند.

برنامه ریزی برای تامین مالی هزار هزار میلیارد تومان در اقتصاد ایران

وی با اشاره به برنامه ریزی اجرا شده برای تأمین مالی هزار هزار میلیارد تومان در اقتصاد ایران شرح داد: براساس برنامه ریزی اجرا شده قصد داریم 50 درصد از این رقم را به وسیله بازار سرمایه تأمین کنیم. همچنین در صورتی که مؤدیان مالیاتی، مالیات سال بعد را زودتر پرداخت نمایند به ازای هر ماه 1.5 درصد پاداش مالیاتی خواهند گرفت که میزان آن از سود بانکی نیز بیشتر است. اگر ما از افزایش درآمد مالیاتی می گوییم به معنای بالا رفتن فشار بر مؤدیان نیست بلکه فقط استفاده از گزینه هایی است که تا به امروز فراموش شده بودند و اکنون در دستور کار است.

وزیر اقتصاد با اشاره به اهمیت نقش بخش خصوصی در مدیریت اقتصاد ایران اظهار کرد: اگر امروز دولت برنامه هایی را اعلام می نماید قطعا به معنای آن نیست که به تنهایی امکان اجرایی آن ها را خواهد داشت. از این رو حضور بخش خصوصی اهمیت بسیار زیادی دارد. بارها گفته ایم که بخش خصوصی نه به عنوان یار دولت دوازدهم بلکه به عنوان بازیگر اصلی اقتصاد ایران حضور دارد و باید از این فرصت نهایت استفاده را ببریم تا اقتصاد از شرایط فعلی عبور کند.

دژپسند خاطر نشان کرد: بخش خصوصی به جای تن دادن به رویه های غلط باید در مقابل آن بایستد، زیرا با مقاومت آن ها کار خلاف دیگر تکرار نمی گردد و می توان مسائل را با این همکاری از بین برد. ما آماده ایم که مزاحمت ها در حوزه کسب و کار را بشنویم و آن ها را اصلاح کنیم.

منبع: اقتصادنیوز

به "بودجه سال جاری چند هزار میلیارد تومان کسری دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بودجه سال جاری چند هزار میلیارد تومان کسری دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید