شام چی درست کنم؟ 10 پیشنهاد غذای ساده و سبک

به گزارش وبلاگ تور امنستان، حتما برای شما هم پیش آمده است که برخی شب ها به علت خستگی، مریضی یا کمبود وقت حوصله درست کردن یک شام مفصل یا وقت گیر را نداشته باشید. به خصوص در فصل بهار و تابستان که شب ها کوتاه تر می شوند، ترجیح می دهید که یک غذای ساده و سبک را در کوتاه ترین زمان ممکن تهیه کنید. اگر در این جور مواقع ایده ای برای درست کردن یک شام ساده و بدون دنگ و فنگ به فکر تان نمی رسد و ساعت ها به این فکر نموده اید که شام چی درست کنم، در اینجا چند ایده غذا پیشنهاد می گردد. در ادامه، 10 غذای ساده پیشنهاد می گردد. مواد اولیه این غذاهای ساده به راحتی در دسترس است و در بیشتر خانه ها پیدا می گردد. در ادامه با پیشنهادات کتاب کاله برای تهیه یک شام خوشمزه همراه باشید.

شام چی درست کنم؟ 10 پیشنهاد غذای ساده و سبک

پیشنهاد اول: کوکو سبزی

کوکو خانواده بزرگی از غذاهای ساده ایرانی است که دو عضو پرطرفدار آن ها کوکو سبزی و کوکو سیب زمینی است. تهیه کوکو سبزی بسیار ساده است و برای این کار فقط به سبزی کوکویی، چند تخم مرغ، نمک، فلفل سیاه و ادویه های دیگر نیاز است. پس از مخلوط کردن همه مواد، مایه کوکو را داخل یک تابه نچسب بریزید و هر دو طرف آن را سرخ کنید. فوت کوزه گری مربوط به تهیه کوکو سبزی ترد و اصطلاحا پوک، اضافه کردن اندازهی آرد در صورت رقیق بودن بیش از حد مایه کوکو است. این غذای خوشمزه را همراه با گوجه خرد شده، خیارشور یا ترشی سرو کنید.

پیشنهاد دوم: نرگسی

نرگسی نوعی غذای شمالی است که از تفت اسفناج پخته با کمی پیاز درست می گردد. به صورت سنتی به آن تخم مرغ هم اضافه می گردد. بعضی از افراد از ایده تهیه نرگسی برای درست کردن املت اسفناج استفاده می نمایند با این تفاوت که هنگام آماده سازی از اندازه بیشتری تخم مرغ یا اندازه کمتری اسفناج نسبت به دستور اصلی نرگسی استفاده می نمایند.

گیاه اسفناج یکی از منابع خوب برای مواد معدنی چون آهن، کلسیم، سدیم و پتاسیم است. اسفناج به خاطر ارزش غذایی بالایش در تهیه انواع غذا و البته سالاد کاربرد فراوانی دارد. تهیه نرگسی چه به شکل املت اسفناج چه به صورت مدل سنتی، یکی از برترین روش های خوردن اسفناج است که برای بچه ها هم مفید و هم مجذوب کننده می تواند باشد. آماده سازی و پختن این غذا راحت و سریع است.

بسیاری از مردم بر این باورند که پختن اسفناج ویتامین های آن را از بین می برد. اما درست برعکس، پختن این سبزی مغذی باعث کاهش اندازه اگزالات موجود در آن شده و بدین ترتیب جذب آهن را آسان تر می نماید. یکی دیگر از نکات حایز اهمیت تهیه نرگسی اسفناج، مزه دار کردن اسفناج پخته شده با سیر یا پیاز خرد شده و ادویه هایی مانند زردچوبه و فلفل سیاه است.

پیشنهاد سوم: نان و پنیر با سبزی

شام چی درست کنم؟ اگر این سوال را از روی خستگی و بی حوصلگی از خودتان می پرسید، بنابراین آنقدر خسته اید که حتی حوصله پخت و پز معمولی و ساده را هم ندارید. در این صورت ساده ترین کار خوردن نان و پنیر است. اگر سبزیجات هم در یخچال موجود باشد، چه بهتر که نان و پنیر و سبزی وعده شام شما باشد. نان و پنیر یک غذای نونی اما ساده و در عین حال مقوی است. احتمالا شما هم موافق هستید که خوردن این وعده مختصر به خصوص اگر نان تازه و داغ باشد، حسابی می چسبد. خوردن این ترکیب با هر مدل نانی صفای خاص خودش را دارد. این غذا به آماده سازی خاصی نیاز ندارد؛ تنها کافی است سبزی خوردن و پنیر را از یخچال بیرون بیاورید! اگر مایل هستید که کمی به این وعده مختصر تنوعی بدهید، می توانید از انواع ماست همراه با اضافه کردن گردو و خرما، از خوردن نان و پنیر و سبزی خوردن نهایت لذت را ببرید.

پیشنهاد چهارم: آب دوغ خیار

آب دوغ خیار یک غذای ساده و خنک مناسب روزهای گرم تابستانی است. اگر همچنان در پی پاسخ سوال شام چی درست کنم هستید، آب دوغ خیار را برای نیمه اول سال از قلم نیاندازید. چیزی که این غذا را منحصر به فرد نموده است، مواد اولیه ساده اما ترکیب خوشمزه آن ها در کنار یک دیگر است. مواد اولیه ای مثل: خیار، ماست، دوغ، سیب گلاب، سبزیجات معطر و گردو که اغلب آن ها را به صورت جداگانه دوست دارند. اما در کنار هم، ترکیب مجذوب کنندهی را می سازد.

در ارتباط با آب دوغ خیار این نکته را از قلم نیاندازید که این غذا طبع سردی دارد. خوردن این غذا در بعضی افراد باعث افت فشار و به اصطلاح سردی می گردد. به همین علت پیشنهاد می گردد که آب دوغ خیار را در فصول گرم سال نوش جان کنید. برای جلوگیری از ایجاد سردی بهتر است اندازهی کشمش هم به مواد اولیه اضافه کنید. همینطور می توانید اندازهی گل محمدی که طبع گرمی دارد اضافه کنید و با وجود گل محمدی ظاهر غذای شما زیباتر می گردد.

پیشنهاد پنجم: کله جوش

کله جوش یکی از غذاهای سنتی ایرانی است که در منطقه ها مختلف کشورمان به روش های متفاوتی تهیه می گردد. در کنار کله جوش اصفهانی، که گفته می گردد اصالت این غذا مربوط به اصفهان است، اما کله جوش کرمانی و ترکی هم محبوبیت زیادی دارد. کله جوش را می توانید با گوشت قلقلی هم تهیه کنید. تنها موادی که برای تهیه کله جوش لازم دارید کشک، نعنا داغ و گردو است. برای داشتن یک کاسه کله جوش خوشمزه با بافت غلیظ، سعی کنید حتما از کشک مرغوب بهره ببرید.

پیشنهاد ششم: کشک بادمجان

در بسیاری از غذاهای ایرانی از بادمجان استفاده می گردد که یکی از آن ها کشک بادمجان است. این غذای خوشمزه و پرطرفدار که در بیشتر مهمانی ها به اسم پیش غذا حضور دارد، می تواند انتخاب خوبی برای یک شام سبک باشد. تهیه کشک بادمجان در خانه بسیار آسان است. علاوه بر آسانی مراحل تهیه آن، مواد ساده ای هم دارد که می توانید با یک خرید جزیی همه آن ها را تهیه کنید.

ترکیب بادمجان پخته شده، کشک و گردو یک غذای خوشمزه و مقوی را برای وعده شام می سازد. برای تزیین روی آن می توانید از پیاز داغ، نعناع داغ و سیر داغ بهره ببرید. در صورت تمایل اندازهی از موادی که برای تزیین آماده نموده اید را داخل کشک بادمجان هم بریزید تا با غذا ترکیب گردد. همینطور، در صورت امکان بادمجان ها را روی اجاق گاز یا زغال کباب کنید تا طعم دودی بگیرند. استفاده از بادمجان کبابی عطر و طعم به مراتب خاص تری را به غذای شما می دهد.

پیشنهاد هفتم: میرزا قاسمی

یکی دیگر از غذاهای نونی خوشمزه میرزا قاسمی است. اگر بادمجان هایی که برای کشک بادمجان کباب نموده اید اضافه آمد، اصلا نگران نباشید. کافی است بادمجان کبابی را بسته بندی نموده و در فریزر نگه دارید. سپس، هر وقت که هوس میرزا قاسمی کردید یا درگیر این سوال بودید که شام چی بپزم، بدون تعلل برای درست کردن این وعده غذایی دوست داشتنی و پرطرفدار دست به کار شوید. کافی است اندازهی گوجه فرنگی، سیر و تخم مرغ به بادمجان کبابی اضافه نموده و در کوتاه ترین زمان میرزا قاسمی خود را درست کنید. این غذای بادمجانی هم مانند کشک بادمجان اصالتی گیلانی دارد. میرزا قاسمی را می توانید با نان یا برنج سرو کنید. برای این که حال و هوای شمال را به خانه تان بیاورید می توانید این غذا را با سیر ترشی سرو کنید.

پیشنهاد هشتم: یتیمچه

تهیه یتیمچه از قدیم رواج داشته و در دسته غذاهای گیاهی ایرانی قرار می گیرد. اگر از هواداران غذاهای گیاهی به خصوص غذاهایی که با بادمجان درست می شوند هستید، مطمئنا یتیمچه را دوست خواهید داشت. ماده اصلی این غذا بادمجان است که همراه با گوجه فرنگی، سیب زمینی و فلفل دلمه ای ترکیبی سیرنماینده و در عین حال کم کالری است. طرز تهیه یتیمچه بسیار ساده بوده و به خصوص برای دانشجویان و افراد مجرد مناسب است. در صورت تمایل می توانید کدو را جایگزین بادمجان کنید و مزه جدیدی را تجربه کنید.

پیشنهاد نهم: سالاد تن ماهی و پنیر کبابی

پاسخ به سوال شام چی درست کنم می تواند یک سالاد خوشمزه باشد. اگر وقت یا حوصله پخت و پز ندارید و ترجیحتان غذاهای فوری مانند سالاد است، پیشنهاد ما به شما سالاد تن ماهی و پنیر کبابی است. برای آماده سازی کافی است یک کنسرو تن ماهی را داخل آب جوش قرار دهید تا حداقل 20 دقیقه بجوشد. سپس، اگر مایل بودید می توانید کمی هم از سبزیجات مورد علاقه تان به تن اضافه کنید.

برای اضافه کردن پنیر کافی است پنیر کبابی را برش بزنید و داخل یک تابه نچسب سرخ کنید تا دو طرف آن طلایی گردد. در نهایت همه مواد را با هم مخلوط نموده و نوش جان کنید. در صورت امکان پنیر کبابی را از قبل در مخلوط روغن زیتون، آبلیمو، فلفل سیاه و سبزیجات معطر خشک بخوابانید تا مزه دار گردد. اگر حوصله کافی دارید، سس رنچ خانگی همراه با این سالاد طعم دلنشینی می دهد. اگر هم در پی سس آماده هستید، انواع سس مایونز چه از نوع رژیمی و چه غیررژیمی را به شما توصیه می کنیم.

کباب تابه ای

کباب تابه ای را می توانید با مرغ یا گوشت چرخ شده در مدت زمان کوتاهی آماده کنید. این شام ساده را می توانید هم با نان و هم برنج سرو کنید. البته اگر می خواهید غذای شما از نظر ارزش غذایی بالاتر باشد، برنج قهوه ای را همراه با کباب تابه ای پیشنهاد می کنیم. هنگام پخت این شام خوشمزه، می توانید سس گوجه فرنگی را هم آماده کنید.

منبع: کتاب کاله

به "شام چی درست کنم؟ 10 پیشنهاد غذای ساده و سبک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شام چی درست کنم؟ 10 پیشنهاد غذای ساده و سبک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید