فرشته برفی در آسمان دیده شد ، عکس

به گزارش وبلاگ تور امنستان، ایسنا نوشت: ناسا ساعاتی پیش تصویری چشم نواز از یک سحابی را به اشتراک گذاشته که به وسیله تلسکوپ فضایی شگفت انگیز هابل به ثبت رسیده است.

فرشته برفی در آسمان دیده شد ، عکس

سحابی شارپلس 2-106(Sharpless 2-106) که تصویر آن به وسیله تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده است، نزدیک به 2000 سال نوری از زمین فاصله دارد و عرض آن چندین سال نوری است.

این منطقه ستاره ساز شبیه به یک فرشته برفی آسمانی است که در فضا اوج می گیرد و بخش های دوقلوی آن که از گاز داغ تشکیل شده، بال هایی را ایجاد می نمایند که از ستاره مرکزی در پس زمینه یک محیط سرد بیرون آمده اند.

بعلاوه حلقه ای از غبار که به عنوان یک کمربند عمل می نماید، این سحابی را به شکل یک ساعت شنی در آورده است.

در مرکز این تصویر، دو بخش دوقطبی آبی روشن از گاز داغ و رگه های سرخ تیره، تابش نور آبی از این سحابی را احاطه نموده اند.

در وسط این بخش های دوقلو که با گرد و غبار سرخ احاطه شده اند، یک ستاره جوان به نام IRS-4 وجود دارد. نور ضعیفی که از این ستاره مرکزی ساطع می گردد، ذرات ریز غبار را منعکس می نماید.

در آخر نیز شاهد آن هستیم که گرد و غبار سرخ و ستارگان درخشان در پس زمینه تاریک فضا، این سحابی را احاطه نموده اند.

سحابی شارپلس 2-106 که با نام فرشته برفی آسمانی نیز شناخته می گردد، یک سحابی تابشی و یک ناحیه ستاره زا در صورت فلکی ماکیان است.

ماکیان یا قو (Cygnus) یکی از صور فلکی نیمکره شمالی آسمان و شبیه به قویی است که در حال پرواز به سمت جنوب کهکشان راه شیری است. ماکیان یکی از قابل تشخیص ترین صورت های فلکی است و صورتواره صلیب شمالی در آن واقع شده است.

تخمین زده می گردد سحابی شارپلس 2-106 حدود 2000 سال نوری در منطقه ای منزوی از کهکشان راه شیری از زمین فاصله داشته باشد.

همانطور که اشاره شد، در مرکز این سحابی، ستاره ای جوان و پرجرم واقع شده است که فواره های گاز داغ را از قطب های خود ساطع می نماید و یک ساختار دوقطبی را تشکیل می دهد. غبار اطراف ستاره نیز به وسیله خودش یونیزه می گردد.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "فرشته برفی در آسمان دیده شد ، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرشته برفی در آسمان دیده شد ، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید