قطاب یزد یا کرمان ؟

به گزارش وبلاگ تور امنستان، خبرنگاران : تا بوده و نبوده یکی از جاذبه های شهرهای کویری کرمان و یزد شیرینی های محبوب و معروف آنها بوده است. یکی از این شیرینی های محبوب قطاب است که در هر دو استان به شیوه ای متفاوت طبخ می گردد؛یکی با مغزی بادام و دیگری پسته.

قطاب یزد یا کرمان ؟

به گزارش وبلاگ تور امنستان، از دیرباز انسان ها بنا به منطقه جغرافیای خود هم از لحاظ سازگاری با اقلیم و هم مواد در دسترسی که در آن منطقه ها در دسترس است خوراکی های خاصی طبخ نموده و مصرف می نمایند. سفره خوراک کویرنشینان هم از این قاعده مستثنی نیست. کویر نشینان در فصول سرد شیرینی می خورند و تابستانها خوراک آبکی.

پس از این مقدمه برسیم سروقت قطاب (Qottab) که شیرینی پر آوازه و ثبت شده در لیست میراث ناملموس ملی است تاریخی شیرین و دور و دراز دارد. به اعتقاد بعضی تاریخچه پخت این شیرینی به دوران پیش از اسلام یعنی دوران هخامنشیان باز می گردد اما جدی ترین اسناد از وجود این شیرینی مربوط به دوران قاجار است.

انواع قطاب

این نوع شیرینی که متشکل از یک خمیر خارجی که با آرد، شیر و زرده تخم مرغ درست می گردد و مایه داخلی که از پودر بادام، هل و پودر قند است، می باشد. به طور کلی سه نوع مشهور دارد.

اولین نوع آن قطاب یزدی است که مغزی آن را عموما پودر مغز بادام و پودر قند تشکیل می دهند.

نوع دوم قطاب، قطاب عسلی است که عسل پایه شیرین نماینده آن را تشکیل می دهد.

نوع سوم قطاب، قطاب کرمانی است. همان طور که مردم هر شهر و دیاری، شیرینی و غذاهای خود را بر حسب مواد اولیه در دسترس و مطابق با شرایط آب و هوایی درست می نمایند، مردم کرمان نیز از این قانون پیروی نموده اند. بنابراین انواع قطاب پسته ای و قطاب گردویی درست شد.

لایه بیرونی قطاب پسته ای مانند لایه بیرونی قطاب یزدی با مغزی فرق دارد.مغزی قطاب پسته ای از پودر پسته، قند و هل درست می گردد و رنگ سبز و طعمی عالی دارد. در حالی که مغزی قطاب یزدی از مغز بادام درست می گردد.

تفاوت های قطاب ها تنها به مواد سازنده مغزی یا استان های سازنده آن ها ختم نمی گردد. قطاب ها را عموما در حمامی از روغن سرخ می نمایند؛ اما انواعی از آن ها را نیز می توان در فر پخت.تفاوت دیگر آن ها در شکل ظاهری شان است. قطاب ها را عموما می توانید به دو شکل هلالی و گرد ببینید.

طرز تهیه قطاب :

برای تهیه ابتدا آب و روغن را هم زمان با هم در دیگ بزرگی میریزند و با حرارت در زیر دیگ روغن به آرامی در آب حل می گردد .پس از به جوش آمدن محلول آب و روغن ان را داخل هم زن ریخته آرد را به آن اضافه مینمایند .پس از مخلوط شدن خمیررا روی میزی میگذارند و تکه تکه خمیر را جدانموده با مهارت خاصی یک قاشق مخلوط لایه داخلی را داخل آن میگذارند و ان را پیچیده و شبیه قطاب در می آورند.

لقمه ها را داخل روغن سرخ نموده تا اصطلاحا گل بیندازد.و در اخر لقمه های سرخ شده را در مخلوط پودر شکر و پودر هل میغلطانند.برای استفاده بیماران دیابتی میتوان قطاب را در آخر داخل مخلوط هل و شکر نینداخت و مستقیما پس از سرخ شدن بسته بندی نمود.

قطاب شیرینی است که میتواند در ضیافت های شما بعنوان شیرینی خاص پذیرایی به کار آید و ظاهر مجذوب کننده و طعم بی نظیر آن توجه همه سلیقه ها را به خود جلب می کند.توصیه می گردد قطاب را به تاریخ روز تهیه کنید تا تردی و نرمی و تازگی آن حفظ شده باشد.

منبع: توریسم آنلاین

به "قطاب یزد یا کرمان ؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "قطاب یزد یا کرمان ؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قطاب یزد یا کرمان ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید