کامل ترین دیوان ترکی نظام الدین امیر نوایی منتشر شد

به گزارش وبلاگ تور امنستان در تبریز، غلامرضا رزمی، پژوهشگر و مولف این مجموعه گفت: از امیر علی شیر نوایی به عنوان بزرگترین شخصیت ادبی تاریخ زبان ترکی یاد می گردد که 28 اثر از 30 اثر وی به این زبان انتشار یافته است.

کامل ترین دیوان ترکی نظام الدین امیر نوایی منتشر شد

وی در تشریح مجموعه پنج جلدی منتشر شده درباره این شاعر عصر تیموریان گفت: جلد اول این مجموعه با همکاری ارگین افشار به توضیح زندگانی نوایی، معرفی آثار، خلاقیت ادبی و شیوه تصحیح آثار وی در 445 صفحه اختصاص یافته است.

رزمی توضیح داد: چهار جلد دیگر دیوان خزائن المعانی نظام الدین امیر علی شیر با مقدمه ارگین افشار، به وسیله خودم تصحیح و تحشیه نویسی شده و با زبان ترکی آذربایجانی نیز متناسب سازی شده است.

وی در تشریح دیوان چهار جلدی یاد شده گفت: دیوان غرائب الصغر در 673 صفحه، دیوان نوادر الشباب در 568 صفحه، دیوان بدایع الوسط در 581 صفحه و دیوان فوائد الکبر در 611 صفحه منتشر شده است.

رزمی با بیان اینکه کار تصحیح و تحشیه این آثار سه سال به طول انجامیده است، یادآورشد: به جز دیوان نوادر الشباب که به دلیل عدم دسترسی مصحح آن به نسخ کامل و صحیح بصورت ناقص و دارای اشتباهات زیاد در ایران قبلاً چاپ شده است، هیچ دیوانی از دیوان های ترکی وی تا به امروز در ایران منتشر نشده است و می توان گفت این دیوان ها برای اولین بار در ایران منتشر می گردد.

این نویسنده و پژوهشگر ادبیات ترکی آذربایجانی با بیان اینکه آثار نوایی جزو ستون های اصلی زبان و ادبیات ترکی محسوب می شوند، تاکید نمود: بطور قطع می توان گفت اگر نوایی نبود زبان ترکی بصورت امروزی نبود و از فضولی و صائب تبریزی هم بدین صورت که الان شناخته شده هستند، خبری نبود.

کتاب های مذکور در قطع وزیری و جلد گالینگور سخت به وسیله انتشارات تجدد تبریز چاپ شده و مجموعه پنج جلدی آن به قیمت 22 میلیون ریال در معرض فروش قرار گرفته است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "کامل ترین دیوان ترکی نظام الدین امیر نوایی منتشر شد" امتیاز دهید

1 کاربر به "کامل ترین دیوان ترکی نظام الدین امیر نوایی منتشر شد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کامل ترین دیوان ترکی نظام الدین امیر نوایی منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید