صحبت های یاحقی، صادقی و ساکت در چهل و نهمین سالمرگ علی اکبر فیاض

به گزارش وبلاگ تور امنستان، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در خراسان رضوی، مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد همزمان با چهل و نهمین سالروز درگذشت دکتر علی اکبر فیاض موسس دانشکده ادبیات و الهیات این دانشگاه، میزگردی را با حضور اساتید برتر ادبیات کشور با مضمون نگاهی به زندگی این استاد گرانقدر ترتیب داد که این جلسه بر بستر فضای مجازی برگزار گردید.

صحبت های یاحقی، صادقی و ساکت در چهل و نهمین سالمرگ علی اکبر فیاض

سلمان ساکت، رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی در ابتدای این نشست، با اشاره به زندگی دکتر علی اکبر فیاض اظهار کرد: دکتر فیاض در سال 1277 در مشهد و در خانواده ای مذهبی به دنیا آمد، او در سال 1307 دبیر فرهنگ استان خراسان بود و در سال 1314 دانشسرای مشهد را تاسیس کرد. سال 1322 بعد از رفتن به تهران و ادامه تحصیلات پیروز به اخذ درجه دکتری از دانشگاه تهران شده و طی آشنایی قبلی که با قاسم غنی، دیپلمات آن موقع، داشت، دو دوره به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای ملی انتخاب شد. اما اقدام مهمی که دکتر فیاض در شرق کشور انجام داده و به همین دلیل خود را مدیون او می دانیم تاسیس دانشکده علوم ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد بود که در سال 1334 صورت گرفت.

وسواس فیاض در انتخاب استاد برای دانشکده ادبیات

ساکت با اشاره به اینکه دکتر فیاض تا سال 1342 در سمت رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد بوده و سپس با استغفا دوباره به تهران بازمی گردد، توضیح داد: او بعد از چند سال دوباره به مشهد بازگشته و کنگره بزرگداشت بیهقی را با حضور اساتید فرهیخته داخلی و خارجی در این شهر برگزار می نماید و در سال 1350 زمانی که در حال تصحیح کتاب تاریخ بیهقی بوده، به رحمت خدا رفت و در حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد.

رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی نقطه عطف دکتر فیاض را شیوه مدیریتی او مطرح نمود و اضافه کرد: یکی از خصوصیات دکتر فیاض وسواس زیاد در انتخاب اساتید برای دانشکده ادبیات بود و دیگری برگزاری جلسات ماهانه در دبیرستان های معروف شهر با حضور اساتید صاحب نام بود تا در این سلسله جلسات دانشجویان آن موقع بتوانند با صحبت کردن در حضور اساتید خود را نشان داده و درس نیز بگیرند به عبارتی می توان این موضوع را نوعی شاگردپروری استاد نامید.

ساکت با اشاره به اینکه یکی از این دانشجویان دکتر علی شریعتی بود که سال ها بعد اثرات ماندگاری در تاریخ ادبیات کشور به جای گذاشت، یادآور شد: تاسیس دانشکده الهیات در ادامه از دیگر اقدامات دکتر فیاض بود؛ چون وی می دانست که ادبیات به تنهایی نمی تواند جوابگوی علاقه جوانان خراسانی باشد.

فیاض میدان دار کتاب تاریخ بیهقی

در ادامه محمدجعفر یاحقی، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد با تاکید بر اینکه دکتر فیاض با تاسیس دو دانشکده ادبیات و الهیات در شرق کشور تاثیر بسزایی در فضای دانشگاهی خراسان داشته است، گفت: آشنایی من با دکتر فیاض به دوره دوم کاری وی بازمی گردد؛ آن موقع دکتر با تحریریه و کتابخانه آستان قدس رضوی برای ترجمه کتاب های لاتین و یونانی همکاری داشت، همچنین در کنگره بزرگداشت بیهقی حضور داشتم و از نزدیک شاهد بودم که وی چگونه مورد احترام اساتید جهانی قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: دکتر فیاض میدان دار کتاب تاریخ بیهقی بود؛ کتابی که اشاره به تاریخ این مرز و بوم در زمان غزنوی دارد و جزء آثار فرهیخته و مهم به شمار می رود و تصحیح دکتر فیاض در این کتاب اثری بسیار ارزشمند است که هنوز هم مورد استفاده بسیاری از اساتید قرار می گیرد.

فیاض و پرورش مفاخر آینده کشور

علی اشرف صادقی، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در ادامه این نشست مطرح نمود: دکتر فیاض یکی از دانشمندان مشهدی بوده که با تاسیس دانشکده الهیات و ادبیات در خراسان باعث علاقه و کشف استعداد جوانان و همچنین پرورش آنها به عنوان مفاخر آینده کشور شد.

وی با بیان اینکه نسخه دوم تصحیح کتاب تاریخ بیهقی توسط دکتر در حال نگارش بود که وی به رحمت خدا رفت، گفت: البته بخش کوچکی از تعلیقات نویسی مانده بود و این نکته حائز اهمیت است که دکتر فیاض در تعلیقات نویسی بسیار خلاصه نویس بود.

صادقی که از اساتید خاطره نویس و یادداشت نویس نیز است، با ذکر خاطره ای از دکتر فیاض اظهار کرد: فرد معماری که علاقه بسیاری به نسخ خطی دیوان فارسی داشت و در چند سال این نسخ را جمع آوری و یا به چاپ رسانده بود، روزی به فرهنگستان مراجعه و پیشنهاد کرد تا بخشی از این دیوان را به موسسات اهدا کند. در صحبتی که با او داشتم، از دکتر فیاض یاد کرد؛ زمانی که دکتر ساکن تهران بود و در خیابان فخر رازی مقابل دانشگاه سکونت داشت گویا دکتر برای خرید جهیزیه دخترش پیشنهاد فروش کتابخانه خود را به این معمار داده بود اما او حاضر به قبول این پیشنهاد نشده بود.

این عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی اضافه کرد: اساتید ما در کنار اسم ورسمی که داشتند، متاسفانه بسیار مهجور واقع شده اند به طوری که این بعضی از آنها ناچار به فروش کتابخانه خود به دلیل تنگدستی بودند، در صورتی که این متابخانه حاصل تحقیقات و عصای دست آنها بوده است و شاید عمری را برای جمع آوری آن صرف نموده باشند.

فیاض و آشنایی با زبان های مختلف

محمدحسین ساکت، پژوهشگر و مترجم هم در ادامه به آشنایی دکتر فیاض و قاسم غنی دیپلمات از حضور دکتر در مصر برای تدریس زبان فارسی اشاره نمود و اضافه کرد: یکی از ناکامی های خود در زندگی تحصیلی را محروم بودن از حضور دکتر فیاض می دانم، استادی که علاوه بر تحصیلات حوزوی، تحصیلات آموزشگاه و دانشگاهی را تا درجه دکتری ادامه داد و مسلط به فقه و اصول، ادبیات عرب و چند زبان زنده جهان مانند فرانسه، انگلیسی، آلمانی و ... بود.

وی اضافه کرد: دکتر فیاض طلبه بود که در آموزش و پروش نیز به تدریس برای دانش آموزان مشغول بود زمانی که بازرس برای سرکشی به مدرسه می آید چند سوال می پرسد که جواب سوالی را اشتباه می دهد زمانی که فیاض این موضوع را متذکر می گردد با برخورد تند بازرس روبرو می گردد که به او اشاره می نماید سواد کافی برای صحبت در این موضوع را ندارد همین موضوع باعث می گردد تا دکتر فیاض تحصیلات آموزشگاهک را تا درجه دکتری ادامه دهد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "صحبت های یاحقی، صادقی و ساکت در چهل و نهمین سالمرگ علی اکبر فیاض" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صحبت های یاحقی، صادقی و ساکت در چهل و نهمین سالمرگ علی اکبر فیاض"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید