آقطی سیاه یا الدربری؛ از سرماخوردگی تا آکنه

به گزارش وبلاگ تور امنستان، آقطی سیاه، آقطی اروپایی یا الدربری با نام علمی Sambucus nigra که در مناطقی از ایران انگور کولی نیز نامیده می گردد، معمولا در کنار جاده ها، حاشیه جنگل ها و در نواحی مرطوب و سایه دار می روید. لازم به ذکر است که صد ها سال است این گیاه منحصر به فرد به وسیله مردم ساکن در سراسر جهان به صورت محلی برای مقاصد درمانی مختلف استفاده می گردد. الدربری حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی است و از همین رو اعتقاد بر این است که می تواند در مبارزه با سرماخوردگی، بهبود علائم مرتبط با آن و بعلاوه تقویت سیستم ایمنی مفید واقع گردد.

آقطی سیاه یا الدربری؛ از سرماخوردگی تا آکنه

الدربری چیست؟

الدربری میوه درخت Sambucus است. رایج ترین نوع آن نیز Sambucus nigra محسوب می گردد. این درخت دارای خوشه هایی از گل های سفید یا کرم رنگ و بعلاوه دسته هایی از میوه های کوچک آبی یا سیاه است.

بومیان آمریکا و گیاه پزشکان اروپایی مدت هاست که از الدربری برای فواید سلامتی متنوع آن استفاده می نمایند. این فواید شامل تقویت سیستم ایمنی در راستای یاری به بدن برای مقابله با سرماخوردگی، آنفلوانزا و سایر عفونت های تنفسی است. امروزه اشکال مختلف این گیاه را می توان از عطاری های سراسر کشور تهیه کرد.

در ادامه نگاه دقیق و علمی تری به خصوصیات ویژه این گیاه برای یاری به حفظ سلامت انسان خواهیم داشت. گفتنی است که نکات مورد بحث با استناد به مقالات معتبر منتشر شده به وسیله انتشارات جان وایلی و پسران جمع آوری شده اند:

مبارزه با سرماخوردگی و آنفلوانزا

الدربری می تواند به درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا یاری کند، هرچند مطالعات اجرا شده در این زمینه محدود هستند. برای مثال یک آنالیز سیستماتیک مربوط به سال 2010 نشان داد که این گیاه ممکن است اثرات آنتی اکسیدانی و ضد ویروسی داشته باشد.

در مطالعه ای دیگر 60 نفر با علائم شبه آنفلوانزا 15 میلی لیتر شربت الدربری را به صورت چهار بار در روز مصرف کردند. علائم آن ها 4 روز پیش از افرادی که دارونما مصرف نموده بودند بهبود یافت.

در پژوهشی معتبر 32 نفر با علائم آنفلوانزا به مدت 2 روز و هر روز 4 مرتبه از قرص های مکیدنی حاوی 175 میلی گرم عصاره الدربری استفاده کردند. پس از 24 ساعت، شرکت نمایندگان مطالعه بهبود علائمی نظیر تب، سردرد، درد های عضلانی و احتقان بینی را گزارش دادند.

درمان آکنه

میوه الدربری حاوی سطوح بالایی از فلاونوئید ها است. به این معنی که ممکن است خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی داشته باشد. این ترکیبات به محافظت از سلول های سالم در برابر رادیکال های آزاد مضری که در مسائل پوستی نقش دارند، یاری می نمایند.

انجمن تغذیه آمریکا (ANA) توصیه می نماید که استفاده از محصولات شستشوی صورت حاوی الدربری می تواند به مبارزه با آکنه به علت اثرات ضد عفونی نماینده آن یاری کند.

کاهش چین و چروک

الدربری حاوی سطوح بالایی از ویتامین A است. ANA بعلاوه شرح می دهد که این گیاه می تواند پوست را تسکین دهد، به کاهش ظاهر لکه های پیری یاری کند و از چین و چروک جلوگیری نموده یا آن ها را کاهش دهد.

محتوای تغذیه ای

الدربری حاوی انواع ویتامین ها و مواد مغذی است که می توانند برای سلامتی افراد مفید باشند.

یک فنجان الدربری حاوی 106 کالری و 26.68 گرم کربوهیدرات است. این مقدار بعلاوه ویتامین ها و مواد معدنی زیر را در خود جای داده است:

870 میلی گرم ویتامین A

406 میلی گرم پتاسیم

52.2 میلی گرم ویتامین C

9 میلی گرم فولات

55 میلی گرم کلسیم

2.32 میلی گرم آهن

این گیاه در عین حال منبع عالی فیبر است و 10.2 گرم فیبر رژیمی به ازای هر فنجان را در اختیار علاقه مندان خود قرار می دهد. این مقدار به بخش مهمی از احتیاج روزانه توصیه شده پاسخ می دهد که طبق دستورالعمل های غذایی، 34 گرم برای مردان و 28 گرم برای زنان است.

دریافت فیبر کافی به صورت روزانه با مزایای زیر همراه است:

- جلوگیری از یبوست

- بهبود عملکرد روده

- محافظت در برابر سرطان کولورکتال

- کاهش فشار خون

- محافظت در برابر بیماری های قلبی عروقی

-کاهش کلسترول خون

عوارض جانبی الدربری خام

افراد می توانند بسته به تمایل خود الدربری را به صورت خام، پخته و یا در قالب دمنوش مصرف نمایند. با این حال، الدربری خام و بعلاوه دانه ها، برگ ها و پوست درخت دارای نوعی ماده سمی هستند. از این رو خوردن یا نوشیدن الدربری خام می تواند منجر به تهوع، استفراغ و اسهال گردد.

در این میان روش های مختلفی برای بهره مندی از خواص این گیاه فوق العاده وجود دارد که از جمله مهم ترین آن ها می توان به تهیه دمنوش و شربت اشاره نمود. برای پخت شربت باید مراحل زیر را دنبال کنید:

- ساقه ها را جدا کنید

- میوه ها را در آب و شکر بپزید

- مایع را تا زمانی بجوشانید که حالتی شربت مانند به خود بگیرد

در نهایت می توانید شربت را روی ماست ریخته و یا آن را به اسموتی خود اضافه کنید.

منبع: عصر ایران

منبع: فرارو

به "آقطی سیاه یا الدربری؛ از سرماخوردگی تا آکنه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آقطی سیاه یا الدربری؛ از سرماخوردگی تا آکنه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید