ترکمنستان برای حکیم نظامی داستان سرای ایرانی بزرگداشت برگزار کرد

به گزارش وبلاگ تور امنستان، به مناسبت بزرگداشت داستان سرای نامی ایرانی، حکیم نظامی همایشی در سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد مرکز ترکمنستان برگزار گردید.

ترکمنستان برای حکیم نظامی داستان سرای ایرانی بزرگداشت برگزار کرد

به گزارش وبلاگ تور امنستان، در این مراسم که با حضور اقشار مختلف جامعه ترکمنستان از جمله فارسی آموزان و والدین آنها برگزار گردید غلامعباس ارباب خالص سفیر جمهوری اسلامی در ترکمنستان، گفت: نظامی، خدمات زیادی را به فرهنگ و زبان فارسی در قالب نظم داشته است بو رای همه فارسی زبانان قابل احترام است.

وی با اشاره به حق بزرگی که شعرای گذشته ما به گردن مردم معاصر دارند، اضافه کرد: شاعر گذشته از این که یک ادیب و سخنور و شعرسرا است، یک اندیشمند و صاحب تفکر نیز است و آنچه را در فکر دارد در قالب شهر خلق و برای مردم بیان می نماید. شعرا افراد نکته سنج، ریزبین و متفکری هستند که تمام ظرافت های محیط پیرامونی خود را از قالب شعر به تصویر می کشند.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان نیز با با اشاره به ثبت 21 اسفند در تقویم ایران به نام روز بزرگداشت حکیم نظامی و گرامیداشت مقام و منزلت شاعر بزرگ پارسی گوی ایرانی در تقویم ملی ایرانیان گفت: حکیم نظامی، شاعر پارسی گوی بزرگ و آفریننده حماسه های عاشقانه قرن ششم هجری در ایران در کتاب دیوان اشعارش درباره نژاد، زبان، ملیت خود سخن گفته است.

نوید رسولی اضافه کرد: واژه پارسی در متون کهن ما دو معنا دارد یکی ایرانی و دیگر زبان پارسی؛ و نظامی در اشعار خود بارها دو واژه پارسی را در این دو معنی به کار برده و گاهی به جای پارسی در معنی زبان، دری را هم به کار برده است.

در خمسه و در لیلی و مجنون و در شروع بخش رفتن پدر مجنون به تماشا فرزند نظامی خود را چنین معرفی نموده است:

دهقان فصیح پارسی زاد از حال عرب چنین کند یاد

با اشاره به شعر معروف خود نظامی درباره زادگاه وی گفت: درخصوص زادگاه حکیم نظامی نقل قول های متفاوتی وجود دارد اما این قول که نظامی گنجوی اهل تفرش و فارسی زبان است، دارای معروفیت خاصی است و در این خصوص، اسنادی در کتب مختلف وجود دارد که به تفرشی بودن نظامی به عنوان زادگاه اصلی نظامی اشاره نموده است که از مهم ترین آنها، وجود شعر معروف خود نظامی است:

نظامی که در شهر گنجه گُم است ولی از دهستان شهر قم است

به تفرش دِهی هست تا نامِ او نـظامی از آنـجا شده نامجو

وی با اشاره به تقویت تفرشی بودن نظامی و این که خانه منسوب به حکیم نظامی در این روستا از آثار ملی می باشد که به ثبت رسیده است، با شعری منسوب به شیخ بهایی بر این موضوع تأکید کرد و گفت:

زِ اهل تفرش است آن گوهر پاک ولی در گنجه چون گنج است در خاک

رایزن فرهنگی کشورمان بعلاوه با سرودن اشعاری بر ایرانی بودن و شعرهای نظامی به زبان فارسی تأکید کرد وگفت: در داستان خسرو و شیرین و در جایی که خسرو، شیرین را در چشمه ساری می بیند، می گوید:

سخن گوینده پیر پارسی خوان چنین گفت از ملوک پارسی دان منظور از پارسی خوان و پارسی دان در این بیت، زبان پارسی است.

اما نظامی در منظومه خسرو و شیرین و داستان به خاک سپردن خسروپرویز می گوید:

به آیین ملوک پارسی عهد بخوابانید خسرو در آن مهد

آیین ملوکِ پارسی مقصود آیین پادشاهان ایرانی است.

در لیلی و مجنون در بخش در سبب نظم کتاب می گوید:

در زیور پارسی و تازی این تازه عروس را طرازی

دانی که من آن سخن شناسم که ابیات نو از کهن شناسم

ترکی صفت وفای ما نیست ترکانه سخن سزای ما نیست

آن کز نسب بلند زاید او را سخن بلند زاید

در این جا نظامی زبان خود را پارسی می داند و با صراحت می گوید که شعر او آن گونه که درخور نسب اوست پارسی است و خود را سخن شناس و داننده متون کهن و باستانی ایرانی معرفی می نماید و وقتی می گوید ترکانه سخن سزای ما نیست یعنی من ترکی شعر نگفته ام بلکه به زبان نیاکانم سخن گفته ام.

نویدرسولی تأکید کرد که نظامی که به زبان فارسی، اندیشه های بلند خود را بیان نموده است و جایگاه ارزشمندی در ادبیات دنیا دارد، مایه افتخار همه دنیایان می باشد و دنیا باید کوشش کند تا شاعرانی همانند نظامی بیش از پیش به دنیایان معرفی شوند.

این مراسم با اجرای برنامه های مختلف فرهنگی و هنری، اجرای نقالی داستان شیرین و فرهاد، مسابقه مشاعره اشعار نظامی و خواندن اشعاری از این شاعر بزرگ پارسی گوی به وسیله فارسی آموزان ادامه یافت.

اهدای جوایز و پذیرایی سرانجام بخش مراسم گرامیداشت یاد و خاطره این شاعر و داستان سرای ایرانی بود.

منبع: همشهری آنلاین

به "ترکمنستان برای حکیم نظامی داستان سرای ایرانی بزرگداشت برگزار کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکمنستان برای حکیم نظامی داستان سرای ایرانی بزرگداشت برگزار کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید