خود درمانی یا مصرف خودسرانه سرم خطرناک است

به گزارش وبلاگ تور امنستان، ایرنا/متخصص بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن هشدار نسبت به مصرف خودسرانه سرم در منزل گفت: به هر اندازه که سن فرد مبتلا به کرونا بالاتر یا دچار بیماری زمینه ای باشد، خود درمانی یا مصرف خودسرانه سرم بدون مشورت با پزشک درمنزل خطرناک تر است.

خود درمانی یا مصرف خودسرانه سرم خطرناک است

دکتر شروین شکوهی با انتقاد از روش های نادرست درمانی از سوی بعضی اکیپ های درمان در منزل برای مبتلایان به کرونا، گفت: یکی از روش های که این روزها متداول شده و افراد زیادی را قربانی خود نموده، اعزام اکیپ های درمان در منزل است این کار علیرغم بار اقتصادی که برای خانواده ها ایجاد می نماید در بسیاری از موارد به علت عدم سواد و تجربه کافی این گروه ها به مقدار قابل توجهی هم مشکل آفرین شده است.

وی با بیان این که روش های نادرست و خود درمانی های بی رویه موجب کاهش و ایجاد بحران سرم در کشور شد، اضافه کرد: متاسفانه درمان های خودسرانه باعث شده، سرم حتی برای افرادیکه در بیمارستان ها به آن احتیاج مبرم دارند هم نایاب گردد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: سرم برای مبتلایان به کرونا معجزه نمی نماید، سرم ترکیبی از آب، قند و نمک است و افرادیکه می توانند از مایعات استفاده نمایند به هیچ اسم احتیاجی به مصرف سرم ندارند.

شکوهی بعلاوه گفت: استفاده از سرم در بیمارانی ضرورت دارد که به دلایل مختلف مثل تهوع و استفراغ شدید قادر نباشند از مایعات استفاده نمایند.

وی تاکید نمود: فقط در مواردی آن هم با تشخیص پزشک، اگر چنانچه امکان بستری شدن فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان وجود نداشته باشد و بیمار احتیاج به سرم داشته باشد باشد می توان از سرم استفاده کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن انتقاد از مصرف بی رویه و خودسرانه سرم در منزل در بیماران کرونایی هشدار داد: تزریق سرم به وسیله افراد کم تجربه می تواند خطر آفرین باشد، سرم را باید فردی که با نحوه تزریق و رگ گیری آشنایی کامل دارد به بیمار تزریق کند.

شکوهی اضافه کرد: باید سرمی که تزریق می گردد با مسائل بیمار همخوانی داشته باشد به طور مثال نمی توان به بیمار دیابتیک سرمی که حاوی قند است تزریق کرد یا بیماری که از افت سدیم خون رنج می برد نمی تواند از سرمی که مقدار سدیم آن کم است استفاده کند.

وی توضیح داد: به طور کلی سرم درمانی در منزل مسائل خاص خود را دارد، بیمار مبتلا به نارسایی قلبی یا فردی که دیالیز می گردد با مصرف خودسرانه سرم دچار بحران های غیرقابل جبران می گردد.

این متخصص عفونی با بیان این که هراقدام درمانی و بهداشتی احتیاجمند داشتن سواد خاص و آگاهی است، اضافه کرد: در بیشتر موارد مسائلی که اقدامات خودسرانه درمانی و بدون مشورت با پزشک ایجاد می نماید، از منفعت آن بیشتر است، اقداماتی که شرایط بیمار را بحرانی تر و کار کادرپزشکی را به مراتب پیچیده ترمی نماید.

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه، به هر مقدار که سن فرد مبتلا به کرونا بالاتر باشد و یا دچار بیماری زمینه ای باشد، خود درمانی و یا مصرف خودسرانه سرم بدون مشورت با پزشک و درمنزل خطرناک تر است.

شکوهی با بیان این مطلب که مرطوب نگه داشتن مخاط تنفسی احتمال وخیم ترشدن حال بیماران مبتلا به کووید 19 را کاهش می دهد، تاکید نمود: به هیچ اسم مصرف لبنیات در مبتلایان به کرونا منعی ندارد بنابراین خوردن شیر، ماست، آبمیوه، انواع مایعات، چای یا دم نوش برای درمان کرونا توصیه می گردد.

وی به ابعاد مختلف و ناشناخته کرونا اشاره و تاکید نمود: کرونا درمان قطعی ندارد و استراحت و مصرف مایعات فراوان موثرترین راه چاره درمان است.

منبع: همگردی

به "خود درمانی یا مصرف خودسرانه سرم خطرناک است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خود درمانی یا مصرف خودسرانه سرم خطرناک است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید